N
N

N

HAL

open science

The media in Morocco: a highly political economy, the case of
the paper and on-line press since the early 1990s

Abdelfettah Benchenna, Driss Ksikes, Dominique Marchetti

» To cite this version:

Abdelfettah Benchenna, Driss Ksikes, Dominique Marchetti. The media in Morocco: a highly political econ-
omy, the case of the paper and on-line press since the early 1990s. Journal of North African Studies, 2017, 22

(3), pp-386 - 410. (10.1080/13629387.2017.1307906). <hal-01859649)

HAL Id: hal-01859649
https://sorbonne-paris-nord.hal.science/hal-01859649v1

Submitted on 25 Nov 2019

HAL is a multi-disciplinary open access archive
for the deposit and dissemination of scientific re-
search documents, whether they are published or not.
The documents may come from teaching and research
institutions in France or abroad, or from public or pri-
vate research centers.

L’archive ouverte pluridisciplinaire HAL, est des-
tinée au dépot et a la diffusion de documents scien-
tifiques de niveau recherche, publiés ou non, émanant
des établissements d’enseignement et de recherche
francais ou étrangers, des laboratoires publics ou
privés.

Au‘to'flizition
HAL Authorization


https://sorbonne-paris-nord.hal.science/hal-01859649v1
https://about.hal.science/hal-authorisation-v1/
https://about.hal.science/hal-authorisation-v1/
https://hal.archives-ouvertes.fr

The media in Morocco: a highly political economy
The case of the paper and on-line press since the early 1990s

Abdelfettah Benchenna (LABSIC, University of Paris 13, Paris, France)
Driss Ksikes (CESEM, Institut des Hautes Etudes de Management, Rabat, Morocco)
Dominique Marchetti (CESSP, Centre National de la Recherche Scientifique, Paris, France)

In spite of (and perhaps because of) the importance of what is at stake, scientific research on
news media in Morocco, and in particular the changes they have been going through since the
1990s, remains very limited. In fact, although the history of the Moroccan press has been the
subject of several studies (for example Miege, 1954; Aouchar, 1990; Baida, 1996) as has
television (Zaid, 2009; Campaiola, 2014), contemporary debates have been poorly studied
apart from: the participants themselves through personal testimonies (Daoud, 2007; Alaoui,
2012; Bensmain, 2015); reports of international organisations, or debates which are
sometimes stimulating but not based on investigations (EI Ayadi, 2009). This explains a
certain normativity of this literature, often limited to measuring the level of “democratisation”
of the Moroccan media. Furthermore, other dominant theoretical approaches do not help us to
describe the complexity of press businesses, their operational methods, and the issues at stake
vis-a-vis the powers in place. For example, works on transitology tend to be evolutionist,
believing in possible “progress” and in changes which accompany any unavoidable
“democratic transition”. The notion of hybridity is equally promoted by certain analysts
(Belghazi, 2005; Chadwick, 2013) as an alternative, as it could enable us to study the way
various national political systems work in countries such as Morocco.

Far from relying on these far too often excessively normative, general, or ethnocentric
interpretation frameworks, this research? intends to analyse the Moroccan journalistic field
since the 1990s using a relational sociology looking at its news businesses and showing their
strong dependence on the economic and political fields. This relational perspective makes
reference, on the one hand, to the works on the theory of fields, initiated by Pierre Bourdieu
(for the media, see Benson and Neveu 2004 in particular) and, on the other hand, those
focusing on the political economy of the media (for example Wasko, Murdock and Sousa,
2011 ; Palmer and Tumber 1991). To summarise briefly, the first are useful when considering
a structural frame in order to, first, sketch out the relative positions of agents and institutions

! Among the rare exceptions, we can mention several works : Hidass, 2007 et 2016 ; El-lssawi, 2016 ;
Benslimane, 2015 ; Benchenna, 2014 ; Miller, 2011 ; Cohen, 2011 ; Marley, 2010 ; Iddins, 2015. See also series
published by History monthly Zamane in 2012 and entirely dedicated to the “Moroccan press saga”
(http://zamane.ma/fr/?s=%22l a+saga+de+la+presse+marocaine%22).

% This article is only the first stage of an on-going research, partly via interviews, and for formatting reasons, this
material is practically unused directly in this text. The interviews (n=31) in 2015 and 2016 with directors of the
major press and electronic press publications as well as with journalists and the documentary research relate to a
representative sample of various contemporary strands of the private Moroccan paper and electronic press sector,
while considering several parameters: the distribution, the type of support, the connections with the authorities
and the economic model. This ongoing research has been financed as part of a project with Labex ICCA (Paris)
and CESEM, research centre of HEM (Rabat). We want also to thank Roxane Farmanfarmaian and Ali Sonay for
their suggestions and remarks.



http://zamane.ma/fr/?s=%22La+saga+de+la+presse+marocaine%22

in the journalistic field in Morocco, and, second, to reproduce the close relationship existing
between this professional space and the social, political, and economic universes. The second
are also a source of inspiration when trying to understand the economic and political logic at
work as regards the way the “Press companies” operate in Morocco, within their own unique
features (Benchenna, 2016, 45-49). This work also relies on the theory expressed by the
economist Albert Otto Hirschman in his book Exit, Voice and Loyalty (1970), as it enables us
to question the supposedly rational behaviour of the various stakeholders concerning their
interaction with the economic players, the powers involved and the marketplace.

This initial analysis of the paper and electronic non-specialised press® (and its managers) is
based on five main issues. The first issue summarises the history of the nonpartisan press and
the social, political protest issues within it since independence. The second shows how the
explosive multiplication of the volume of news supplied by the paper press since the 1990s,
and by the electronic press (notably since 2011) should not hide the historical features of this
universe. The third issue is trying to describe the market where the press companies operate
and which occupies a positional continuum located between two poles: the hanout (The
grocery store) and the press group (and the careers of their senior executives). This also
explains that the sustainability of publications depends on a balance based on political and
economic parameters and certain uncrossable “red lines” (Monarchy, Sahara, and Islam). The
fourth issue describes the very direct impact which the advertising oligopoly, connected to the
main powers in place, has on the working of the press companies. Lastly, the Moroccan social
space transformations enable us to understand better why the Moroccan press is facing
difficulties when trying to increase its audience.

1. Genesis of the nonpartisan press: the “critic” news paths

In Morocco, the subservience of the journalistic sphere to the powers remains very strong but
has changed considerably since the 1990s, i.e. since the end of the Cold War and at the end of
the reign of Hassan Il. After independence (1956), the press structure has been moulded,
mainly, on the only authorised political parties, and, up to 1971, on the French group Mas (Le
Petit Marocain and La Vigie Marocaine) authorised by the monarchy (Tiers and Ruf, 1975; EI
Ayadi, 2009). The Maroc Soir group continued with this “official” press system represented
since then by the daily Le Matin. The national press agency Maghreb Arabe Presse (MAP),
created in 1959, (Mouhtadi, 2008, 76sq) as well as the radio stations and the television
channels, remains institutional press. Furthermore, up to the 1990s, censorship was not only
very direct but the information from various entities were considered, in the main, very
unreliable, closely monitored, and favouring commentaries, in the tradition of a literary and
opinion press (Hidass, 2016).

® To help with reading this text, from now on the word “press” will be used to describe, mostly, the news press,
on paper and electronic.



However, this subservience of the news world to the political and state powers in Morocco
has varied wildly, depending on the periods and the media types (Ksikes, 2014). After
independence, dissent was present in cultural and intellectual Arabic and French language
publications and these magazines played a significant role during public debates up to the
early 1970s (as mentioned by Daoud, 2007; Sefrioui, 2013; Fernadndez Parilla, 2014): Lamalif
(1966-1988), Souffles (1966-1971), Al Asas (1977-1995), Kalima (1986-1989). Other
nonpartisan publications (very few in number) have also been censored by the authorities,
such as the daily Maroc Informations (1960-1966) focusing mostly on economics; the left-
leaning weekly Al Balagh Al Maghribi (1981-1984) or some satirical publications (Akhbar
Souk, 1975-1981 and Al Houdhoud, 1981-1982). Mustafa Alaoui, journalist and founder of Al
Ousboue (1965) is the exception which proves the rule, as he managed to last by changing,
after each ban or censorship, the title of the paper publication registered by using his name
(Alaoui, 2012).

From the late 1980s*, because of increased international requirements linked, among others, to
human rights and, most of all, a more liberal economy in Morocco, the Moroccan political
leaders began to gradually realise (Bennani-Chraibi, 1997) that they needed to develop the
image of a country progressing towards a “liberal modernity”. We could also mention the fall
of the Soviet bloc, the Franco-African summit in La Baule which marked the end of the
support offered by the French diplomacy to dictatorships and required that Morocco improves
its “democratic shop window”, the Gulf War marked, in Morocco, by the support given by
Hassan Il to a foreign intervention (perceived in Morocco as a “sign of weakness”); the
general strike of December 1990 organised by CDT and UGTM, and also by the release in
1990 of Gilles Perrault’s book Notre Ami le roi (Our friend the King), which had a
tremendous impact. The “Democratic transition” intended to attract foreign investments and
tourists (Hibou and Tozy, 2002), and the “Freedom of the press” were all elements of this
debate. At the onset of the 1990s, a new generation of nonpartisan press titles, notably
focusing on public affairs, emerges; two new weeklies L Economiste and Maroc Hebdo
International (1991) were created, whereas La Vie Eco was acquired, during the same period,
by a French press baron, Jean-Louis Servan-Schreiber, the head of the L’Expansion group.
This last publication, which will in fact be sold again in 1997, employed several figureheads
of the so-called future “independents” (as opposed to the categories used in Morocco to refer
to the “partisan press”): Ali Amar, Ahmed Benchemsi, Aboubakr Jamai, Ali Lmrabet, etc.
This experience was not only one of the first testing beds for political and economic
reportages in Morocco but reveals also the first signs of a press designed and run on
entrepreneurial principles : "The good news was economic information, that's why everyone
turned to the economy, because politically you cannot say anything, it was not possible”,
explains a former journalist of La Nouvelle Tribune.

But it is between the late 1990s and the early 2000s, in particular with the creation of political
weeklies Le Journal-Assahifa (Benslimane, 2015), respectively in 1997 and 2000, then




TelQuel in 2001, that a press challenging the institutional and political context and the
monarchy resurfaced. In some ways, it seemed as if political liberation followed economic
liberation. According to several persons questioned (interviews with former managers of
Journal and TelQuel, October 2015 and April 2016), this momentum had in fact been
encouraged by several counsellors and/or advisers at the Royal Palace, which led some
newspapers editors to give themselves more freedom, notably to transform the “reputation of
Morocco abroad” marked by “years of lead” (dark years) and to prepare the succession of
King Hassan Il. This phase was an opportunity for a new generation of journalists who gained
freedom from the tutelage of partisan newspapers. They were actively involved in both iconic
enterprises as well as in the daily Al Ahdath Al Maghribia (1998-...), the weekly Al Ayam
(2001-...) and, later, in Al Jarida Al Oukhra (2004-2006). However, their wish to change the
professional practices had no legal status, as shown by an upsurge in the number of trials and
an increase in economic pressure on their companies since 2003. The new Arab language
dailies famous for being “professional” and politically “liberal” (Al Massae launched in 2007,
Akhbar Al Yaoum in 2009) have been also subjected to repression by the authorities, worried
by their increasing readership and, hence, influence (Cohen, 2011, 261).

This judgemental political speech moved gradually towards web news sites. In fact, some
riots in several countries with a majority of Arabic speaking people, such as Morocco where a
new constitution was promulgated in 2011, accelerated an explosion in the supply of digital
news: “Here in Morocco, the reader of information on the internet was not a newspaper
reader, because we had that 300,000 readers a day, for all titles, now we have almost 9
million, 8 million readers”, summarizes the director of a weekly magazine. Many digital sites
have been created by former journalists of the written press, during or in the months
preceding the “Movement of February 20", This was the case, for instance, of several Arabic
platforms such as Lakome (Ali Anouzla of Al Jarida Al Oukhra, Al Jarida Al Aoula and al
Massae, and then Aboubakr Jamai, cofounder of Journal), Goud (Ahmed Najim of Nichane)
and Febrayer (Maria Moukrim of Al Ayam). Those are some of the most visited and quoted
within the dominant factions of the social media. This growth in judgmental information takes
different shapes and led very quickly to the erection of numerous firewalls: launching of web
platforms by different factions linked to the authorities who realised what is really at stake
inside and outside the country; legal proceedings against several webmasters; a political and
legal reshuffle of the news coverage via a complete overhaul of the “Press Code” in 2016, and
a strengthening of monitoring measures. In 2013, Ali Anouzla, editor of the Arabic edition of
the news site Lakome was jailed by the Royal Prosecutor for “material support”, “advocating”
and “inciting others to carry out terrorist acts”, after publishing on this news site a link to a
propaganda video from Al Qaeda in the Islamic Maghreb. This site (French and Arabic
versions) was then closed before reappearing in 2014 under a new name, Lakome 2, with very
limited resources”.

> See, on this topic, Samia Errazzouki’s contribution on this issue.



2. Structuring of the Moroccan news media: a huge increase in supply or “trompe-
Peeil”?

Struggling publications and a limited news world

You only have to look at what the newsstands offer in Moroccan major cities or to visit news
websites to realise that there are many publications on offer and that there is some apparent
political pluralism, notwithstanding the un-crossable “red lines”. In fact, in 2014, the Minister
for Communication identified 488 newspapers (including 15 partisan publications, 171
“independent” regional newspapers, and 500 national, regional and local news websites).
However, these raw data tend, first, to hide the considerable financial difficulties the
Moroccan press is facing, as shown by the publications’ high “mortality rate”, a drastic
decline in the paper press distributed which was already very weak in a struggling advertising
market (Naji, 2011). The readership (for all media: books, newspapers, etc.), in 2011/2012,
did not exceed 2 minutes per day for the population aged 15 and over®. The audit company
KPMG (KPMG, 2011) added that, in 2008, the distribution accounted for only 10 copies per
1,000 inhabitants. Morocco is often depicted as one of the mainly Arab-speaking countries
with the smallest press readership (Zaid and Ibahrine, 2011, 29). The total paying readership
for the 36 newspapers publications in Morocco’, as recorded by the OJD (I’Office de
Justification de la Diffusion), an organisation auditing distribution, declined, in constant
terms® from 87.4 million copies to 61.9 million copies (from 99.9 million to 89.9 million
copies in current terms) between 2009 and 2014. The 2004-2008 period has been very fruitful:
a strong increase in the number of news weeklies (from 5 to 18), news magazines (6 to 19)
and paying readership (+160.13% for the weeklies and +72.5% for the magazines). There are
similar trends in the daily newspaper sector: the overall daily total readership has been
reduced, from 250,296 copies in 2009 to 175,760 in 2014, whereas the number of paid copies
had nearly tripled since the early 2000s: 116,358 copies in 2004 as opposed to 300,871 in
2008, and during the same period, the number of publications has increased five-fold. This
period is remembered for its large readership during the first few years of Arabic dailies (Al
Massae and Akhbar El Yaoum) and by the fact that they were not yet challenged by the
electronic data sites.

The data on Moroccan news websites demonstrate, on the one hand, that these platforms are
indisputably so much more successful (by number of visits) than the paper news platforms in
a country where the percentage of Internet users reached 56.8% in 2014°. For instance, a
survey carried out in 2015™ on a specific sample of the national literate population aged 15

® Source: Haut-commissariat au Plan, National Inquiry on timetables in  Morocco,

2011/2012.http://www.hcp.ma/region-drda/attachment/534458/

" All data in this section come from this organisation, unless otherwise specified.

® This constant perimeter only takes into account the publications existing during both of these periods, while
ignoring all new publications or transfers.

® Source: Agence nationale Agence nationale de réglementation des télécommunications (ANRT).

19| MS-CSA pour la Fédération marocaine Fédération marocaine des éditeurs de journaux (FMEJ).



and older confirmed that 67% of respondents state that they read the digital press versus only
17% for the paper press and 26% reading both types of platforms. As of August 30" 2016,
Alexa states that the most widely visited were Moroccan Arabic news websites (such as
Hespress, with 2.5 million visitors per day, and ranking fourth, after Google, Facebook and
Youtube), Chouftv (5"), as well as two football websites (elbotola.com andkhooora.com (9"
and 11" respectively)). Other general websites have become popular, such as, for instance, the
bilingual site 1e360 (13™) and several Arabic sites Goud (14™), Alyaoum?24 (19™), Febrayer
(31%) or Hibapress (34™).

Notwithstanding this exponential increase in paper and digital platforms, we should not forget
that journalism in Morocco remains a poorly trained and very limited microcosm (with 2,130
journalists accredited by the Minister of Communication in 2012) and closely structured
around the most official national media. Indeed, nearly half (46.9%) of the accredited
professionals work for audiovisual state media companies — either the public audiovisual, or
MAP (10.28%)™.

Domination of the Arabic language and the general national daily press

But it is mainly the structure of the Moroccan news sector, closely related to the unique
characteristics of the social national landscape, that enables us to move away from this
trompe-I’eil. In fact, it reveals, initially, a paradox related to the national political history:
Arabic, although it is the mostly read, remains the least commercially profitable; conversely,
the press written in French attracts the major share of commercial investment. Arabic took a
long time before emerging because it was very severely sanctioned by the French protectorate
(5% of newspapers in 1951, as stated by Baida, 1996, 18) and by the authorities and for
several decades after independence. This opposition between these two languages is mostly
due to the structure of the social space. The paper publications were only designed for a very
limited fraction of the social space, the richer as regards the cultural capital and the economic
capital, i.e. for a very long time French-speaking. The Moroccan peculiarity is that standard
Arabic and French, the two main languages taught at school and used by the paper or
electronic press, are not the mother-tongues of the Moroccan students. The domination of the
standard Arabic language was very gradual: in 2014, of the 488 national publications 70.9%
were in Arabic (57.4% in 1985) and 19% in French (42.6%in 1985)*2, 6.6% are in Arabic and
French, 2,5% in another language and only 1% in Amazigh. This domination of the Arabic
language is also obvious on electronic platforms.

The paper and electronic press in Arabic has recorded an unprecedented expansion from the
late 1990s to the early 2000s. For instance, if we consider the dailies, two of them are the

1 Source: Minister for Communication of the Kingdom of Morocco, Efforts to promote the freedom of the press:
annual report, p. 36. URL:
http://mincom.gov.ma/landing/demo/template/wordpress/media/k2/attachments/Liberte_de_la_presse VF_07_0
3 _13.pdf

12 These figures were published by the Minister for Information and mentioned by Mouhtadi, 2008, 79.



embodiment of the popular (both meanings of this word) press development, even if their
readership, according to an interview with a former senior executive of Al Massae (who now
works at Al Akhbar, October 2015), is found in higher social classes. The daily Al Massae is
founded by two widely read Arabic-speaking journalists (Taoufik Bouachrine and Rachid
Niny) and a former banker with a new career in journalism (Samir Chaouki) and mostly
financed by the cinema director-producer Mohamed Asli. The daily Al Akhbar is created by
Rachid Niny after leaving Al Massae, managed to build very quickly a considerable
readership (114,458 paid copies in 2008 for the first daily and 60,000 in 2014 for the second
one), barely two years after their creation. This success is in part due to the many readers of
the daily column “Chouft ‘chouf” (“Who knows”) written by Rachid Niny in a mix of standard
and Moroccan arabic which increased sales of the daily Assabah, and which continued in
other publications whose development he contributed to, Al Massae and Al Akhbar®®. Using
his column to denounce corruption, social injustices, including within government circles, and
several “scoops”, he acquired a high profile. However, the biggest dailies in French, the
“official” general daily Le Matin and the specialised L Economiste have been relatively stable
since the early 2000s with about 20,000 copies for the former, and 16,000-18,000 for the
latter.

Another structural principle of the Moroccan newspaper world is related to the importance of
the national press. There are regional publications (23.7% of the paper publications in 2005)
with a problematic durability and this sector is highly concentrated in the economic capital
(Casablanca) and, to a lesser degree, the political capital (Rabat): only 5.4% of the journalists
holding a current professional press card were working for the regional press (Annual report
on the written press and the public audiovisual media, Minister for Communication, 2005).
Similarly, the Moroccan press sector is largely based on dailies and the distribution of
magazines is relatively limited*. Two publications are icons of the “independent press” in
French but never had a significant readership: Le Journal has only sold more than 20,000
copies in 1999 and 2000, whereas TelQuel sold a weekly average of 20,435 copies in 2005,
but is in gradual decline since 2009, with only 10,376 copies per week in 2014.

3. Configuration of a market located between economy and politics: from
the “grocery store” to the press group

For a researcher, one of the challenges to fully understand the press sector in Morocco is
linked to the identification of the shareholders of a given publication being the first obstacle:
either because the publishing company has no legal entity (as is the case of several news
websites), or because a publication is suspected of having been created by the “authorities” or
of being discreetly supported by a politician, a senior official or a businessman. The second

13 See, among others, Aicha Akalay, “Le phénoméne Niny” (The Niny phenomenon), TelQuel, May 8" 2012
(http://telquel.ma/2012/05/08/enquete-le-phenomene-niny_352_2649).
Y http://www.ojd.ma/


https://fr.wikipedia.org/wiki/Rachid_Niny
https://fr.wikipedia.org/wiki/Rachid_Niny

problem is when trying to identify the professional career of some investors. While not
pretending to be exhaustive, the field investigations in progress were able to identify several
main profiles of press investors.

Portraits of investors

Most of them are journalists and media professionals. Obviously, their role is not limited to
the financial investment aspect, as they also have, quite often, the title of Publication Director
and/or Editing Director. Because of economic problems encountered by their backers, of
criminal convictions they have or of disagreements with their associates, some of them have
started several publications in succession. Such is the case of Ali Anouzla, Taoufiq
Bouachrine or Rachid Niny.

An academic is the other main figurehead in the press, especially the economic press. For
instance, Abdelmounaim Dilami, has been president and chief executive officer since 1991 of
the Eco-Médias group, consisting of the biggest French daily (Z Economiste), the third Arabic
daily (Assabah), based on the number of copies published, and of Radio Atlantic, a Graduate
School of Journalism and Communication, as well as the printing company Eco-print. Fahd
Yata, founder of the business weekly La Nouvelle Tribune in 1995 had a similar career. The
first one is a professor at the School of Law and Political Science of the Mohammed V
University, Rabat, and also give lectures at the Centre d’études stratégiques (Centre for
strategic studies). The second one has a doctorate in international relations from the Paris 1
University and has been lecturing at the Hassan Il University since 1979. They started
investing in the business press during a period of unprecedented economic liberalisation.

Fahd Yata illustrates also the third type of figurehead, the heir, as do also Aboubakr Jamai
and Abdelmalek Alaoui. All three of them are sons of journalists and politicians. Abdelmalek
Alaoui is the son of Ahmed Alaoui, former minister, grand-vizir of Hassan Il and president of
the Maroc Soir group. Fahd Yata’s father, Ali Yata, was director of Al Bayane (mouthpiece
for the Progreés et Socialisme party). Aboubakr Jamai is the son of Khalid Jamali, journalist
and former member of the Istiglal party political bureau. Graduate of a Moroccan business
school (ISCAE), he also holds an MBA from the Oxford University as well as a Master’s
degree in Public Administration from the Harvard Kennedy School and, in 1997, became one
of the founders of the weekly Le Journal.

The fourth figurehead is a company director and/or a businessman/minister. This is the case of
Moulay Hafid EI Alamy, founder of the Saham Assurance group and Minister for Industry,
Commerce, Investment, and Digital economy since 2013, or of Aziz Akhannouch, president
of the Akwa group, specialised in energy and real estate, Minister for Fisheries and
Agriculture since 2007. The former is one of the richest men in Africa and the main
shareholder of the business daily Les Inspirations éco (founded end of 2009) and of the



monthly specialising in contemporary history Zamane®. He is also a shareholder of the Eco
Médias group. The latter manages the Caractéres group, producing, among others, the weekly
La Vie éco and the monthly Femmes du Maroc. Their cases illustrate the “economisation of
politics”, to quote Myriam Catusse (2008, p. 37). In fact, for these businessmen, investing in
the press sector is intended to protect their own commercial interests, to support a stable
political world by using their many titles in support of political communication, and to add
business competence as part of the qualities required to become an established politician.

To these two businessmen/ministers should be added two more important figureheads: Khalid
El Hariry, former MP for the USPF (Union Socialiste des Forces Populaires) party and
company manager; Karim Tazi, manager of the Richbond group (furniture, chemical industry,
real estate, etc.), both of them becoming joint shareholders, in 2013, of TelQuel Media, the
new trade name of the company publishing the first French news magazine TelQuel, launched
in 2001 by Ahmed Réda Benchemsi and about ten other shareholders of Presse directe. Since
the end of 2013, Khalid El Hariry has been the sole shareholder of TelQuel Media, after the
withdrawal of Karim Tazi. The case of Khalid EI Hariry is representative of the arrival, since
the late 2000s, in the electronic press sector, of investors using their technical know-how,
while surrounding themselves with collaborators editorially competent and able to manage the
publication content. Mhamed Lakbir (Hibapress), the brothers Hassan and Amine Guennouni
(Hespress) and Mohamed Ezzouak (Yabiladi) (Benchenna, 2014), had initially designed their
sites as content aggregators but are in fact-managing today three of the most visited Moroccan
news sites, from Morocco and from several European countries.

Another type of professional career path is that of the professional coming from the artistic
world. Thus, Aziz Daki, joint shareholder of the Edit Holding group, manages the French and
Arabic information portal, 360, the richest in human and material resources and is joint
founder of the L’atelier 21 art gallery. Aziz Daki is also the artistic director of the
international festival Mawazine, started in 2001 by Mounir Majidi, private secretary of
Mohamed VI and senior executive of First Contact Communication, the company specialising
in advertising boards across Morocco. This casts a serious doubt, in this profession, as to the
real identity of the shareholder of the Edit Holding group.

Advertisers and communication professionals also invest in general or thematic news press.
Unlike journalists, they successfully build media groups consisting of newspapers, magazines,
pureplayers, and even some private radios. Here are several examples: Kamal Lahlou,
founder of the New Publicity group, organised around three poles: press (VH Magazine,
Challenge and Lalla Fatéma), radio (MFM Radio and the regional network MFM) and urban
billboards; Ahmed Charai owns the Global Media-Holding group consisting of the weekly
L’Observateur du Maroc et d’Afrique, the daily Al Ahdath Al Maghribia (bought from former
stakeholders) the quarterly Pouvoirsd’Afrique as well as the radio Med Radio and the

> Moulay Hafid Elalamy takes over the Zamane magazine, La Vie Eco, April 30", 2012.

http://lavieeco.com/news/economie/moulay-hafid-elalamy-prend-le-controle-du-magazine-zamane-21964.html.



information website Kifache.com'®; Mohamed Laraki manages the Geomédia group®’; the
advertiser Karim Bennani, a close associate of a royal counsellor, who manages the digital
communication agency Marshmallow Digital and, is the majority shareholder of the Akhir Saa
group, started by Ilyas EI Omari, general secretary of the Authenticité et Modernité party
(PAM ) created in 2008 by Fouad Ali EI Himma, a friend of King Mohamed VI and his
counsellor since 2011.8™2015

Ilyas EI Omari represents very precisely the return of this more traditional image, in the press,
of a politician and head of a political party. Apart from the partisan publications managed by
party leaders, his case is probably the more iconic. At the end of 2015, he launched the press
group Akhir Saa, with a capital of 40 million dirhams and a printing company, Prestigia
Print.It has six Arabic, French and Amazigh publications: one Arabic daily (Akhir Sad), one
French weekly (La Dépéche),one website (qoushk.ma) and three monthlies (Likouli Nissae,
Afkar, Tafoukt). According to ledesk.ma (October 18", 2016), Karim Bennani, the main
shareholder for the Akhir Saéd group, intends to restructure this group by separating the
editorial activities from manufacturing operations.

Requirements for durability: respect of the “red lines”” and managerial competencies

The press sector is very political in Morocco, as shown also by the editorial lines of the
various publications. The managerial competencies of the publication leadership teams are the
determining factors for their durability. This is the conclusion reached after interviewing the
top management of several companies. Since the 2000s, control is exerted less and less by
direct censure but increasingly via an economic suffocation of publications following an
editorial line displeasing to the political authorities. The advertisers (state or private
companies close to the authorities) are requested to boycott them and not to carry their
publicity campaigns. Three newspapers are convinced they disappeared because of this type
of economic control: the Journal Hebdomadaire in January 2010, Al Jarida Al Oulain May
2010 and Nichane in October 2010. Some newspapers are also targeted by shareholders close
to the authorities, in order to exert pressure on the editorial line. This is illustrated by the
taking over of the Caracteres group, in 1997, by the businessman Abdelaziz Akhannouch.

The press company management dimension is another significant repressive tool. In fact, the
authorities sometimes attack this weak link of the press sector to terminate a publication. In
this particular case, Média Trust and the Trimédia group, which respectively published Le
Journal and the Journal Hebdomadaire, were officially found guilty in 2010, of non-payment
of debts owed to the Caisse Nationale de Sécurité Sociale (CNSS), the tax administration
services and several banks. If editorial choices are not unrelated to the disappearance of these
two publications, the “poor management” of these publishing entities is the excuse used to
legally terminate a famous weekly, stated their founders: “to give nightmares, on a weekly

1 http://www.globalmediaholding.ma/
" http://www.geomedia.ma/

10


http://www.kifache.com/

basis, to the Alaouite regime” (Amar, 2009, 15). Le Journal was seized in April 2000, after
publishing an interview of the leader of the Front Polisario. Several months later, it was
banned by a decree issued by the socialist Prime Minister Abderrahman Youssoufi for
revealing that the left was involved in the regicide attempt against Hassan Il led by General
Oufkir in 1972.

This explains that the practical evolution in the press sector has been marked, in the last ten
years, by a strengthening of self-censorship and by sophistication of this practice.
Endeavouring to develop their companies in a shrinking environment, the press senior
executives manage their relationship with the current authorities by various methods: the first
consists of searching for, in a quasi-systematic way, “sponsors”, “guarantors” and other allies
in order to obtain easier access to the markets and protect themselves from unexpected or
miscalculated political blows; the second is linked to international alliances; the third tries to
identify a large audience to counter political power and as an economic guarantee.

A very poorly structured sector dominated by small entities

This very close dependency on economic and political constraints partly explains the
domination of the press sector by small enterprises (small number of employees and low
assets). In 2008, a survey of 42 companies revealed that the assets of 23 of them is less than
10 million dirhams and only 4 companies have assets exceeding 50 million dirhams (KPMG,
2011). The politician Ilyas EI Omari successfully and very quickly created a press group at
the end of 2015, the university professor Abdelmounaim Dilami developed the Eco Médias
group and the media professional Ahmed Charai launched the Global Media Holding group,
formerly called Med Editions, but all this is partly due to the fact that all three are close to
various entities in power and that the editorial line followed by their publications is centred on
economic topics, as it is supposed to try to promote and is considered as not jeopardising the
economic, political and social order. Other attempts to create press groups failed for opposite
reasons. Ahmed Réda Benchemsi, who started Presse Directe (TelQuel, Nichane), and
Aboubakr Jamai, director of Media Trust (Journal and Assahifa) decided to become exiles.

The press sector is also poorly structured. Some companies have legally existed for some ten
years. A great number of them, mostly the pure players, wait for recognition by the relevant
minister and the joint committee. Of the 488 newspapers listed by the Minister for
Communication, in 2014, only 10 non-partisan national dailies (7 in Arabic and 3 in French),
22 weeklies (10 in Arabic and 12 in French) and 25 monthlies (12 in French and 13 in Arabic)
employ journalists *®. There is a similar situation with the news websites: only 23 of the 5000
listed employ journalists. Up to the mid-2000s, some newspapers owners thought about this
sector organisation in terms of publication and very rarely as businesses, although this notion
duly appears in the 1958 Press Code, (articles 5, 13 and 15)™.

'8 http://adala.justice.gov.ma/production/html/Fr/liens/..%5C44731.htm
9 Ibid.

11



The political will to structure this sector?

In 2004, the King invited the government to work at “promoting the emergence of
professional media companies™?°. This decision resulted, for the written press, in the creation
of the joint committee and two quadrennial contracts-programmes (in 2005, with an
amendment in 2009 and in 2013). Co-signed by the FMEJ (Fédération Marocaine des
Editeurs de Journaux) and the relevant minister, the stated objective was “the promotion and
modernisation of the written press” and “helping it to upgrade”.

These two texts resulted in grants given to a whole raft of newspaper publishing companies:
46.4 million dirhams shared between 40 titles as opposed to 54 in 2011 and 71 in 2012, with
grants totalling 56 million dirhams (Minister for Communication, 2012). However, the
beneficiaries of this help had to meet very specific requirements, which drastically reduced
the number of applicants: to obtain a registration number from the joint committee; to satisfy
the requirements of the tax authorities; to regularise the situation vis a vis the Caisse
Nationale de la Sécurité Sociale; to pay at least the minimum wages required; to be
transparent as regards the number of printed copies distributed to publish the annual balance
sheet; to supply evidence for expenses; to make sure the company employs at least the
minimum number of salaried journalists. This contract-programme states that the “publication
or the written press company must employ, as a minimum, 1 chief editor, 7 professional
journalists, and 7 employees for the dailies;1 chief editor, 4 professional journalists, and 5
employees for the weeklies”.

These requirements are subject to discussions, at regular intervals.

The financial help given by the State to the non-partisan paper press and web press since 2015
has become an issue for publishing companies which face financial difficulties and ever
diminishing sales figures. This is even more serious for Arabic publications as their
advertising income is less than that of the French publications, although the latter are not as
widely read.

Where does the money come from (or the game of mutual accusations)?

The press sector is also very political, as shown by the permanent game of mutual
accusations. Professionals in this field, as well as politicians, ask frequent questions about the
true shareholders of some publications. They make some accusations, most of them discreet,
by stating that one publication or another is in fact “acting” on behalf of a political party or a
politician, or even the secret services. Some even deny that there is such a thing as an
“independent press”.

2 King’s speech, July 30", 2004.

12



Sometimes, these accusations even question the legality of the money invested in the press.
The current Prime Minister has asked the secretary general of the PAM (Parti Authenticité et
Modernité) party, Ilyas EI Omari, to reveal the origin of the 60 million dirhams invested in the
media group Akhir Saé created at the end of 2015.

The different financing modes

To better understand the issues of these discussions about finances, it is necessary to re-
examine the way the paper and web newspapers were launched. Several economic models can
be identified. The first strand consists of tabloids, newspapers, and pure players, with a biased
line, without being partisan, and financed by discreet and unverifiable money (the people
investigated mention the intelligence services, some personalities asking to remain
anonymous, etc.). These structures specialise in smear campaigns and in biased information,
without being subjected to any judicial or political pressure.

Another strand is occupied by the very few publications that have communicated, right from
the beginning, the names of their shareholders, of which there were often very many. This is
what has been done, for instance, by Al Ahdath Al Maghribia (1998), TelQuel, when they
launched Presse directe (2001) and when the new company TelQuel Media was taken over
and launched (2013), or when Al Jarida Al Oula started, with a participatory model (2008).
However, this model, relying on the personality of a journalist-businessman wishing to rally
around himself the support required to ensure a possible “independence” and the public listing
of influential shareholders with a reputation for being “non-manipulable” as a guarantee of
respectability, is very uncommon.

Between these two poles for this continuum of possible positions, the most common initial
path is that of careful journalists-businessmen, who choose self-financing and, if required,
more informal financing solutions. These choices seem precarious, but often rely on: extended
payment deadlines, term loans from distributors (Sapress, mostly under its previous
formula®) and, with two possible versions (on paper and online), long-term exclusive
advertising contracts, by editorial affinity. From Maroc Hebdo (with, for a long time, the
support of the Office National des Aéroports) to Goud (based on number of clicks and partial
contracts), and Al Ousboue, Al Ayam, Febrayer or Quid, there was always a journalist eager to
become self-reliant in order to build a project viable in the long term, and sustainable by
setting up an inexpensive (resource-wise) production system.

Facing this “artisanal” option, more industrial strategies have been appearing, for a long time.
They rely partially on self-financing and involve, from the onset, several allies closely
connected to dominating factions in the political or economic arena. La Vie Eco (Caractéres
group), L ’Economiste (Eco-Médias), the monthly Din Wa Dunia, or the Médias 24 website:

2! Sapress (Société Arabo-Africaine de Distribution, d’Edition et de Presse) was created in 1977 by 3 political
parties (lIstiglal, Union Socialiste des Forces Populaires, and Parti du Progrés et du Socialisme), with the
intention of developing a national press in a country where foreign publications held a significant share of the
market.

13



wishing to protect and improve their reputation and influence, at various levels, these press
companies have been designed by professional journalists with strong support from highly
qualified managers.

Finally, during the last five years, new models appear where the founders quite often have
know-how in distribution, strategy or economic intelligence, and build companies intending to
do business via media and by creating a framework where journalists can work within limits
agreed locally. In this category, one can find several heirs, as mentioned before.

4. Publicity oligopoly

The advertisements is a another key links which contributes significantly to the economic and
political balance exerted by the press companies. Before the early 2000s, the advertising
content of newspapers was still very limited, given the small number of platforms with a
commercial bias. Furthermore, the distribution sector was shared between the dominant
French-speaking classes, via Sochepress®?, and the senior leaders of the opposition parties,
owning Sapress shares. As soon as the advertising market started growing and the newspapers
reached the critical mass required to take advantage of this growth, the need for a
“rationalisation” of practices became compelling. Jean-Louis Servan Schreiber, discreet but
influent shareholder of Presse directe, which, at the time, owned the weekly TelQuel,
encouraged the publication of sales figures as a protest against the cronyism regulating the
relationship between advertisers and newspapers, and the unfair granting of adverts (interview
with the authors, December 2015). After the creation of the Fédération Marocaine des
Editeurs de Journaux and of the 1’Office de Justification de la diffusion, based on the French
model during the 2000s, and the publication of sales figures, some press directors hoped that
the selection of advertisers and companies to receive money from the State would be more
“transparent” and “fair”. However, several investigations revealed the gap between the wishes
of these young institutions, the will expressed by the current stakeholders to protect their
market share, whatever their actual sales figures, and the economic practices.

The advertising market: the respective weights of the French-speaking population and of the
Connection Capital with the authorities

%2 Sochepress (Société Chérifienne de Distribution et de Presse), in the 1950s, succeeds Messageries Hachette as
press distributor in Morocco. After independence and as per “morocconising” of companies, it is managed by the
State and the Hachette group. In 1975, it becomes a 100% company with all shares held by the Moroccan state,
before privatisation, 20 years later, for the profit of the Lahrizi family and Nouvelles Messagerie de la Presse
Parisienne, since then Presstalis. Since 2008, Sochepress is the wholly-owned subsidiary of this French
company.

14



It should be said that the press share in advertisement revenues is not only very small in
Morocco but has also significantly decreased (19.5% end of May 2014 against 22.6% in
2012), faces stiff competition from television (27.8% in May 2014) and billboards (27.7%),
ranked before radio which is progressing rapidly (23.6% against 16.5%) (Imperium 2014).
Another feature of this market is the fact it is totally controlled by an oligopoly with
ramifications: five big advertising companies share most of the publicity campaigns paid for
by large public and private companies and several foundations: Shem’s, founded and led by
the businessman Noureddine Ayouch since 1972; Klem, created in 1976 becomes Klem Euro
RSCG in the late 1980s and is owned equally by its founder, Kadiri Abdelhamid, who used to
work for the Havas group, and the French group Euro RSCG; Saga Communication was
founded in 1993 as a result of the efforts of Chakir Fassi Fihri, former central director of
Banque Marocaine du Commerce Extérieur; DDB Zone Bleue was created in 1995 and is a
subsidiary of the biggest advertising group in the world, Publicis-Omnicom; Mozaik was
started, the same year, by Monique Elgrichi, former employee of the Klem Euro RSCG
agency. The subtle difference, very recent, is that, according to several people interviewed,
most of the publicity buying advertisements choose, more and more frequently, to use the
services of consulting agencies, rather than those of purchasing organisations, to reduce the
brokerage costs. This trend is mostly present for the web press as well.

One must recognise the historical predominance of the French-speaking faction close to the
authorities, thus continuing the unbalanced distribution of the advertising manna between the
Arabic publications and the French publications. For instance, in 2008, according to the
Group of Moroccan advertisers (mentioned by Naji, 2008, 265-266), the biggest advertising
revenues were recorded by French publications such as L ’Economiste (125.3 million
dirhams), Le Matin (88.6), Aujourd ’hui Le Maroc (34.4) although its overall audience is small
(respectively 19,556, 25,439 and 5432 copies, daily), by comparison to their Arabic
equivalents: Al Massae (turnover of 66 million dirhams, with 114,784 copies per day),
Assabah (42.9 million and 69,545 copies) and Al Ahdath Al Maghribia (17.1 million and
22,536 copies). According to the same survey, 77% of advertising investments went to the
French press (KPMG, 2011, 34). Interviews have confirmed that the personal networks of
publication directors and managers remain very important when trying to open up new
markets.

5. Full reconstruction of audiences, with specific consumption modes

To understand the political economy of the Moroccan press sector, the characteristics of the
national social sphere should be described, even roughly. The demographic indicators might
suggest the a priori existence of a large press audience. On the one hand, the demographic
growth has been explosive —the Moroccan population has almost tripled in over fifty years
(11.6 million inhabitants in 1960; 33.8 million in 2014) — as well as the urbanisation (almost
two-thirds of the population now lives in cities, but it was less than a third in 1960). Morocco

15



is also a very young country (28.8% of the population is less than 15 years old). This social
space still has limited audiences, not only because of the above-mentioned reasons about
information supply, but also because, after independence and for several decades, the national
education policy tried explicitly to reproduce the social conditions enabling a very limited
power circle to thrive, essentially French-speaking, as an extension of colonisation. This is
why, although it has been steadily decreasing in the last few decades, the illiteracy rate is still
very high: 32% in 2014, 43% in 2004, 55% in 1994, 65% in 1982 and 87% in 1960%. In
comparison, this rate was 18.8% in Tunisia in 2014 (23.3% in 2004°*) and 15% in Algeria
(Office National d’Alphabétisation et d’Enseignement pour Adultes)”®. Some 45% of the
Moroccan population aged 25 or over more has had no education.

The reading of the press is restricted to some demographic sections: those with the highest
economic and cultural capital, and living in towns. Several of the persons interviewed have
stated that most of the readers of the Moroccan national press are in the Rabat-Salé-Kénitra
region and in the Greater Grand Casablanca-Settat area: “We have an audience between 5 and
30 000 dirhams per month, so it is more than 70% [of our readership], so they are economic
owners simply because they have access to the language, that's just concentrated to 90%
between Casa And Rabat”, explains a manager of a big group.

Another characteristic of the audience structure is linked to very important gender
inequalities®®. For instance, the illiteracy rate for women (41.9%) is almost twice that of men
(22.1%), although this gap is narrowing (19.8 percentage points in 2014, 23.9 in 2004). Very
little data is available about visits to online information sites but it would seem that women
are starting to close the current gaps. The social and linguistic structure of the Moroccan
national landscape reveals the increasing importance of the Arabic language as a publishing
language, whereas the French language becomes a “niche”, as often stated by advertisers. The
latest census states that 99.4% of literate people aged 10 and over can read and write in
Arabic, against 66% for French, and 18.3% for English.

There is one last feature of these audiences: a certain percentage of Moroccans do not work or
live within the national territory because of high emigration levels. Besides the Yabiladi
website explicitly designed for Moroccans living abroad (Benchenna, 2014), visits to the
electronic press from outside the national geographical borders are at a high level. Sometimes,
the Paris region comes third, after Rabat and Casablanca, for the number of visits, according
to figures published by Google Analytics. In several interviews, we were shown live figures
by electronic website leaders.

% Source: Haut-Commissariat au Plan (HCP). This figure was calculated for the population aged 10 and over.

2 Source: Institut National de la Statistique (INS), In Direct Info, April 14", 2015, “Illiteracy reduced to 18.8%
in  Tunisia”  http://directinfo.webmanagercenter.com/2015/04/14/baisse-a-188-du-taux-danalphabetisme-en-
tunisie/

% Office National d’Alphabétisation et d’Enseignement pour Adultes (ONAEA), In Impact24 Info “Literacy:
Algeria should do more™ http://impact24.info/alphabetisation-lalgerie-doit-fournir-plus-defforts/

%8 on this topic, see article written by Kenza Oumlil on this issue.

16


http://directinfo.webmanagercenter.com/2015/04/14/baisse-a-188-du-taux-danalphabetisme-en-tunisie/
http://directinfo.webmanagercenter.com/2015/04/14/baisse-a-188-du-taux-danalphabetisme-en-tunisie/
http://impact24.info/alphabetisation-lalgerie-doit-fournir-plus-defforts/

Exit, voice and loyalty

This work has revealed that most of the media structures suffer from high precariousness and
a weakening of their autonomy. The holders of political and economic powers, in a social
context where the potential press audience remains relatively limited and where the mediation
structures hold almost no sway, generate economic, political, technical, and social conditions
making it practically impossible for embodiment of new media designed to call into question
the political and social order.

By identifying three discontent modalities (exit, voice, loyalty) when facing the way
organisations operate, the Albert Otto Hirschman model (1970) can be useful to summarise,
roughly, the positions used and taken by the main executives-managers of the press
companies in Morocco. Although statistically rare, exit had some important repercussions in
the foreign press. This “choice” has been made by those who, like Ahmed Réda Benchemsi
and Aboubakr Jamai, left the national territory as well as any journalistic activity. In fact, the
former is in charge of communication at Human Rights Watch whereas the latter is dean of
the Business and International Relations school at the American Institute of Universities (IAU
College) in Aix-en-Provence (France). Others stayed in Morocco, but changed careers or
returned to their first profession. VVoice consists of creating online websites with very modest
means, very fragile economically, as shown by the two versions of the Lakome site. Third,
loyalty is the dominant factor, since many executives-managers, as shown above, continue to
produce news by relying on various economic groups and by not crossing the “red lines”, one
of the requirements to carry on working in this field in the country they originate from.

17



Bibliographie

Aouchar, Amina. 1990. La Presse marocaine dans la lutte pour |’indépendance (1933-1956).
Mohammédia : Walladas.

Alaoui, Mustafa, 2012, Le Journaliste et les troisrois, Rabat, Casa Express Editions.

El Ayadi, Mohamed. 2006. « Presse écrite et transition ». Cahiers bleus. Rabat : Fondation
Abderrahim Bouabid / Fondation Friedrich Ebert Stiftung.
http://www.fes.org.ma/common/pdf/publications_pdf/cahiersB_5/cahierbleu5.pdf

Amar, Ali. 2009. Mohammed VI: le grand malentendu. Paris : Calmann-Lévy.

Baida, Jamaa. 1996. La Presse marocaine d’expression frangaise. Casablanca : Faculté des
Lettres et Sciences Humaines de Rabat.

Belghazi, Taieb. 2005. “Identity Politics in Morocco” In North-south Linkages and
Connections in Continental and Diaspora African Literatures, edited by EdrisMackward,
Mark L. Lillent and Ahmed Saber,vol 12, African Literature Association annual series, Africa
World Press : 459-473.

Benchenna, Abdelfettah. 2014. « De la mobilisation identitaire a I’entreprise lucrative ? Le
cas du portail d’information Yabiladi.com » In Médias et migrations dans [’espace euro-
mediterranéen, edited by Tristan Mattelart, chapitre 14, Paris : Mare et Martin.

Benchenna, Abdelfettah. 2016. « Une économie politique critique de I’entreprenariat culturel
dans les pays du Maghreb est-elle envisageable? » In Industries culturelles et entrepreneuriat
au Maghreb, edited by Abdelfettah Benchenna et Luc Pinhas, 38-58, Paris: L’Harmattan.
Bennani-Chraibi, Mounia. 1997. « Le Maroc a I’épreuve du temps mondial », In Le Temps
mondial, edited by Zaki Laidi, 105-141, Bruxelles : Complexe.

Benslimane, Mehdi. 2015. Presse « indépendante » et pouvoir : Le Journal (1997-2010)
promoteur du trbne au Maroc. Une psycho-socio-anthropologie historique du
journalismepolitique. PhD Diss., University of Grenoble-Alpes.

Bensmain, Abdallah. 2015. Alors !’information ? Les journalistes parlent du journalisme... et
d’eux-mémes, Casablanca : Afrique Orient.

Benson, Rodney andNeveu, Erik (eds). 2005. Bourdieu and the journalistic field. Cambridge:
Polity Press.

Campaiola, Jill (2014). “The Moroccan Media Field: An Analysis of Elite Hybridity in
Television and Film Institutions”, Communication, Culture & Critique 7(4) : 487-505.doi:
10.1111/cccr.12062

Catusse, Myriam (2008). Le temps des entrepreneurs ? Politique et transformations du
capitalisme au Maroc. Paris : IRMC-Maisonneuve & Larose.doi: 10.4000/books.irmc.525
Chadwick, Andrew. 2013. The hybrid media system: politics and power. New-York: Oxford
UniversityPress.

Cohen, Anouk. 2011. « La langue du silence dans le Maroc urbain contemporain », Revue de
[’histoire des religions 2 . 245-263. doi: 10.4000/rhr.7779

Daghmi, Fathallah, Pulvar, Olivier, and Toumi, Farid. 2012. « Médias et publics au Maroc ».
Les Enjeux de [l'information et de la communication 13 (1): 85-98. http://lesenjeux.u-
grenoble3.fr/2012/Pulvar-et-al/Pulvar%20et%?20al.pdf

Daoud, Zakia. 2007. Les Années Lamalif. 1958-1988, trente ans de journalisme au Maroc.
Casablanca-Mohammedia : Tarik et SensoUnico Editions.

18


http://www.fes.org.ma/common/pdf/publications_pdf/cahiersB_5/cahierbleu5.pdf
https://www.google.fr/search?hl=fr&tbo=p&tbm=bks&q=bibliogroup:%22African+Literature+Association+annual+series%22&source=gbs_metadata_r&cad=8
http://lesenjeux.u-grenoble3.fr/2012/Pulvar-et-al/Pulvar%20et%20al.pdf
http://lesenjeux.u-grenoble3.fr/2012/Pulvar-et-al/Pulvar%20et%20al.pdf

El-Issawi, Fatima. 2016. Moroccan National Media: between change and status quo.
Londres: LSE Middle East Centre
Report.http://www.lIse.ac.uk/middleEastCentre/publications/Reports/MoroccanMedia.aspx
FerndndezParrilla, Gonzalo. 2014. « The Challenge of Moroccan Cultural Journals of the
1960s », Journal of Arabic Literature 45 (1): 104-128.doi: 10.1163/1570064x-12341278
Groupement des Annonceurs du Maroc. 2014. « Le Grand Ftour des Annonceurs ».
http://www.gam.co.ma/pdf/PREZ_AGE_GAM _ Juillet 2014 - 9 7 14 version_site.pdf
Guaaybess, Tourya, 2015. « L’audiovisuel public marocain, a la croisée des chemins ? », Ina
Global. 22 septembre. http://www.inaglobal.fr/television/article/l-audiovisuel-public-
marocain-la-croisee-des-chemins-8530

Hibou, BéatriceandTozy, Mohamed. 2002. « De la friture sur la ligne des réformes. La
libéralisation des télécommunications au Maroc ». Critique internationale 1 (14) : 91-118.doi:
10.3917/crii.014.0091

Hidass, Ahmed. 2016. « Quand ‘I’exception’ confirme la régle. L’encadrement juridique de la
liberté de la presseécrite au Maroc ».L ’Année du Maghreb, 15, a paraitre.

Hidass, Ahmed. 2007. « La régulation des meédias audiovisuels au Maroc ». L’Année du
Maghreb 2: 539-547. doi: 10.4000/anneemaghreb.163

Hirschman, Albert Otto. 1970. Exit, Voice and Loyalty: response to Decline in Firms,
Organizations and States, Cambridge, Harvard University Press.

lddins, Anne-Marie. 2015. “Debating Darija: Telquel and language politics in modern
Morocco”. Media, Culture & Society 1-14. doi: 10.1177/0163443714560133

KPMG. 2011. Etude de développement du secteur de la presse écrite. Ministére de la
Communication, Royaume du Maroc.

Ksikes, Driss. 2014. « Chronique des liens contrastés entre médias et pouvoirs au Maroc »,
Economia.ma, 21, p. 25-31. http://economia.ma/content/chronigue-de-liens-
contrast%C3%A9s-entre-m%C3%A9dias-et-pouvoirs-au-maroc

Marley, Dawn. 2010. “Language use in women’s magazines as a reflection of hybrid
linguistic identity”.In The Francophone Women’s Magazine. Inside and Outside of France,
edited by Annabelle Cone and Marley Dawn, New Orleans, LA: University Press of the
South. http://epubs.surrey.ac.uk/7171/

Miége Jean-Louis. 1954. «Journaux et Journalistes a Tanger ».HespérisTamuda.
1%"/2°™trimestre : 190-228.

Miller, Catherine. 2012. « Evolution des usages linguistiques dans les nouvelles radios
marocaines » in Evolution des pratiques et des représentations linguistiquesdans le Maroc du
XXle siécle, edited by Montserrat Benitez Fernandez, Catherine Miller, Jan JaapRuiter (de)
and Youssef Tamer, 14-59. Paris: L’Harmattan.https://halshs.archives-ouvertes.fr/halshs-
00904847/

Miller, Catherine. 2012. « Observations concernant la présence de I'arabemarocaindans la
pressemarocainearabophone des années 2009-2010 », In De los manuscritosmedievalesa
internet: la presenciadelarabevernaculoenlasfuentesescritas, edited by Mohamed Meouak,
Pablo Séanchez, and Angeles Vicente, 419-440, Zaragoza: Universidad de Zaragoza.
https://hal.archives-ouvertes.fr/halshs-00904849

Ministére de la Communication. 2015. Résumé du rapport sur les efforts pour la promotion
de la liberté de la presse au titre de [’année 2014.

19


http://dx.doi.org/10.1163/1570064x-12341278
http://www.gam.co.ma/pdf/PREZ_AGE_GAM_Juillet_2014_-_9_7_14_version_site.pdf
http://www.inaglobal.fr/television/article/l-audiovisuel-public-marocain-la-croisee-des-chemins-8530
http://www.inaglobal.fr/television/article/l-audiovisuel-public-marocain-la-croisee-des-chemins-8530
http://dx.doi.org/10.3917/crii.014.0091
http://economia.ma/content/chronique-de-liens-contrast%C3%A9s-entre-m%C3%A9dias-et-pouvoirs-au-maroc
http://economia.ma/content/chronique-de-liens-contrast%C3%A9s-entre-m%C3%A9dias-et-pouvoirs-au-maroc
http://epubs.surrey.ac.uk/7171/
http://www.editions-harmattan.fr/index.asp?navig=auteurs&obj=artiste&no=18661
http://www.editions-harmattan.fr/index.asp?navig=auteurs&obj=artiste&no=10003
http://www.editions-harmattan.fr/index.asp?navig=auteurs&obj=artiste&no=25172
http://www.editions-harmattan.fr/index.asp?navig=auteurs&obj=artiste&no=18662
https://hal.archives-ouvertes.fr/halshs-00904849

http://www.mincom.gov.ma/landing/demo/template/wordpress/media/k2/attachments/Rapport
ZPresseZFRZ2014.pdf

Mouhtadi, Najib. 2008. Pouvoir et communication au Maroc: monarchie, médias et
acteurspolitiques (1956-1999). Paris : L’Harmattan.

Naimi, Mohamed. 2016. « Liberté de presse écrite au Maroc: 1’évolution au regard de
I’évaluation ». L ’Année du Maghreb, 15, a paraitre.

Naji, Jamal Eddine (dir.). 2011. Media et Société au Maroc. Diagnostic et feuille de route.
Rabat : Parlement du Royaume du Maroc.

Sefrioui, Kenza. 2012. La Revue Souffles: 1966-1973 : espoirs de révolutionculturelle au
Maroc. Casablanca : Ed. du Sirocco.

Tiers, Joélle and Ruf, Werner K.1975. « La presse au Maghreb », In Introduction a I’Afrique
du Nord contemporaine, edited by Centre de recherches et d’étudessur les
sociétésmediterranéennes, Aix-en-Provence : IREMAM-CNRS éditions.
http://books.openedition.org/iremam/134

Tunstall, Jeremy, Palmer, Michael. 1991. Media Moguls, London - New York: Routledge.
Wasko, Janet, Murdock, Graham, and Sousa Helena (eds), 2011.The Handbook of Political
Economy of Communications, Chichester, West Sussex, Malden, Mass. :John Wiley & Sons.
Zaid, Bouziane. 2009. “Public service television policy and national development in
Morocco”. PhD diss., University of South Florida. http://scholarcommons.usf.edu/etd/100
Bouziane Zaid and Mohamed Ibahrine. 2011. Cartographie des médias numériques : le
Maroc. Open Society Foundations.
https://www.opensocietyfoundations.org/sites/default/files/mapping-digital-media-morocco-
fr-20130903_0.pdf

20


http://www.mincom.gov.ma/landing/demo/template/wordpress/media/k2/attachments/RapportZPresseZFRZ2014.pdf
http://www.mincom.gov.ma/landing/demo/template/wordpress/media/k2/attachments/RapportZPresseZFRZ2014.pdf
http://books.openedition.org/iremam/134
http://scholarcommons.usf.edu/etd/100
https://www.opensocietyfoundations.org/sites/default/files/mapping-digital-media-morocco-fr-20130903_0.pdf
https://www.opensocietyfoundations.org/sites/default/files/mapping-digital-media-morocco-fr-20130903_0.pdf

