
HAL Id: hal-01859649
https://sorbonne-paris-nord.hal.science/hal-01859649

Submitted on 25 Nov 2019

HAL is a multi-disciplinary open access
archive for the deposit and dissemination of sci-
entific research documents, whether they are pub-
lished or not. The documents may come from
teaching and research institutions in France or
abroad, or from public or private research centers.

L’archive ouverte pluridisciplinaire HAL, est
destinée au dépôt et à la diffusion de documents
scientifiques de niveau recherche, publiés ou non,
émanant des établissements d’enseignement et de
recherche français ou étrangers, des laboratoires
publics ou privés.

The media in Morocco: a highly political economy, the
case of the paper and on-line press since the early 1990s

Abdelfettah Benchenna, Driss Ksikes, Dominique Marchetti

To cite this version:
Abdelfettah Benchenna, Driss Ksikes, Dominique Marchetti. The media in Morocco: a highly political
economy, the case of the paper and on-line press since the early 1990s. Journal of North African
Studies, 2017, 22 (3), pp.386 - 410. �10.1080/13629387.2017.1307906�. �hal-01859649�

https://sorbonne-paris-nord.hal.science/hal-01859649
https://hal.archives-ouvertes.fr


 

1 

 

The media in Morocco: a highly political economy 

The case of the paper and on-line press since the early 1990s 

 

Abdelfettah Benchenna (LABSIC, University of Paris 13, Paris, France) 

Driss Ksikes (CESEM, Institut des Hautes Etudes de Management, Rabat, Morocco) 

Dominique Marchetti (CESSP, Centre National de la Recherche Scientifique, Paris, France) 

 

In spite of (and perhaps because of) the importance of what is at stake, scientific research on 

news media in Morocco, and in particular the changes they have been going through since the 

1990s, remains very limited. In fact, although the history of the Moroccan press has been the 

subject of several studies (for example Miège, 1954; Aouchar, 1990; Baida, 1996) as has 

television (Zaid, 2009; Campaiola, 2014), contemporary debates have been poorly studied 

apart from: the participants themselves through personal testimonies (Daoud, 2007; Alaoui, 

2012; Bensmaïn, 2015); reports of international organisations, or debates which are 

sometimes stimulating but not based on investigations (El Ayadi, 2009)
1
. This explains a 

certain normativity of this literature, often limited to measuring the level of “democratisation” 

of the Moroccan media. Furthermore, other dominant theoretical approaches do not help us to 

describe the complexity of press businesses, their operational methods, and the issues at stake 

vis-à-vis the powers in place. For example, works on transitology tend to be evolutionist, 

believing in possible “progress” and in changes which accompany any unavoidable 

“democratic transition”. The notion of hybridity is equally promoted by certain analysts 

(Belghazi, 2005; Chadwick, 2013) as an alternative, as it could enable us to study the way 

various national political systems work in countries such as Morocco. 

Far from relying on these far too often excessively normative, general, or ethnocentric 

interpretation frameworks, this research
2
 intends to analyse the Moroccan journalistic field 

since the 1990s using a relational sociology looking at its news businesses and showing their 

strong dependence on the economic and political fields. This relational perspective makes 

reference, on the one hand, to the works on the theory of fields, initiated by Pierre Bourdieu 

(for the media, see Benson and Neveu 2004 in particular) and, on the other hand, those 

focusing on the political economy of the media (for example Wasko, Murdock and Sousa, 

2011 ; Palmer and Tumber 1991). To summarise briefly, the first are useful when considering 

a structural frame in order to, first, sketch out the relative positions of agents and institutions 

                                                 
1
 Among the rare exceptions, we can mention several works : Hidass, 2007 et 2016 ; El-Issawi, 2016 ; 

Benslimane, 2015 ; Benchenna, 2014 ; Miller, 2011 ; Cohen, 2011 ; Marley, 2010 ; Iddins, 2015. See also series 

published by History monthly Zamane in 2012 and entirely dedicated to the “Moroccan press saga” 

(http://zamane.ma/fr/?s=%22La+saga+de+la+presse+marocaine%22). 
2
 This article is only the first stage of an on-going research, partly via interviews, and for formatting reasons, this 

material is practically unused directly in this text. The interviews (n=31) in 2015 and 2016 with directors of the 

major press and electronic press publications as well as with journalists and the documentary research relate to a 

representative sample of various contemporary strands of the private Moroccan paper and electronic press sector, 

while considering several parameters: the distribution, the type of support, the connections with the authorities 

and the economic model. This ongoing research has been financed as part of a project with Labex ICCA (Paris) 

and CESEM, research centre of HEM (Rabat). We want also to thank Roxane Farmanfarmaian and Ali Sonay for 

their suggestions and remarks. 

http://zamane.ma/fr/?s=%22La+saga+de+la+presse+marocaine%22


 

2 

 

in the journalistic field in Morocco, and, second, to reproduce the close relationship existing 

between this professional space and the social, political, and economic universes. The second 

are also a source of inspiration when trying to understand the economic and political logic at 

work as regards the way the “Press companies” operate in Morocco, within their own unique 

features (Benchenna, 2016, 45-49). This work also relies on the theory expressed by the 

economist Albert Otto Hirschman in his book Exit, Voice and Loyalty (1970), as it enables us 

to question the supposedly rational behaviour of the various stakeholders concerning their 

interaction with the economic players, the powers involved and the marketplace. 

 

This initial analysis of the paper and electronic non-specialised press
3
 (and its managers) is 

based on five main issues. The first issue summarises the history of the nonpartisan press and 

the social, political protest issues within it since independence. The second shows how the 

explosive multiplication of the volume of news supplied by the paper press since the 1990s, 

and by the electronic press (notably since 2011) should not hide the historical features of this 

universe. The third issue is trying to describe the market where the press companies operate 

and which occupies a positional continuum located between two poles: the hanout (The 

grocery store) and the press group (and the careers of their senior executives). This also 

explains that the sustainability of publications depends on a balance based on political and 

economic parameters and certain uncrossable “red lines” (Monarchy, Sahara, and Islam). The 

fourth issue describes the very direct impact which the advertising oligopoly, connected to the 

main powers in place, has on the working of the press companies. Lastly, the Moroccan social 

space transformations enable us to understand better why the Moroccan press is facing 

difficulties when trying to increase its audience. 

 

 

1. Genesis of the nonpartisan press: the “critic” news paths 

 

In Morocco, the subservience of the journalistic sphere to the powers remains very strong but 

has changed considerably since the 1990s, i.e. since the end of the Cold War and at the end of 

the reign of Hassan II. After independence (1956), the press structure has been moulded, 

mainly, on the only authorised political parties, and, up to 1971, on the French group Mas (Le 

Petit Marocain and La Vigie Marocaine) authorised by the monarchy (Tiers and Ruf, 1975; El 

Ayadi, 2009). The Maroc Soir group continued with this “official” press system represented 

since then by the daily Le Matin. The national press agency Maghreb Arabe Presse (MAP), 

created in 1959, (Mouhtadi, 2008, 76sq) as well as the radio stations and the television 

channels, remains institutional press. Furthermore, up to the 1990s, censorship was not only 

very direct but the information from various entities were considered, in the main, very 

unreliable, closely monitored, and favouring commentaries, in the tradition of a literary and 

opinion press (Hidass, 2016).  

 

                                                 
3
 To help with reading this text, from now on the word “press” will be used to describe, mostly, the news press, 

on paper and electronic.  



 

3 

 

However, this subservience of the news world to the political and state powers in Morocco 

has varied wildly, depending on the periods and the media types (Ksikes, 2014). After 

independence, dissent was present in cultural and intellectual Arabic and French language 

publications and these magazines played a significant role during public debates up to the 

early 1970s (as mentioned by Daoud, 2007; Sefrioui, 2013; Fernández Parilla, 2014): Lamalif 

(1966-1988), Souffles (1966-1971), Al Asas (1977-1995), Kalima (1986-1989). Other 

nonpartisan publications (very few in number) have also been censored by the authorities, 

such as the daily Maroc Informations (1960-1966) focusing mostly on economics; the left-

leaning weekly Al Balagh Al Maghribi (1981-1984) or some satirical publications (Akhbar 

Souk, 1975-1981 and Al Houdhoud, 1981-1982). Mustafa Alaoui, journalist and founder of Al 

Ousboue (1965) is the exception which proves the rule, as he managed to last by changing, 

after each ban or censorship, the title of the paper publication registered by using his name 

(Alaoui, 2012). 

 

From the late 1980s
4
, because of increased international requirements linked, among others, to 

human rights and, most of all, a more liberal economy in Morocco, the Moroccan political 

leaders began to gradually realise (Bennani-Chraibi, 1997) that they needed to develop the 

image of a country progressing towards a “liberal modernity”. We could also mention the fall 

of the Soviet bloc, the Franco-African summit in La Baule which marked the end of the 

support offered by the French diplomacy to dictatorships and required that Morocco improves 

its “democratic shop window”, the Gulf War marked, in Morocco, by the support given by 

Hassan II to a foreign intervention (perceived in Morocco as a “sign of weakness”); the 

general strike of December 1990 organised by CDT and UGTM, and also by the release in 

1990 of Gilles Perrault’s book Notre Ami le roi (Our friend the King), which had a 

tremendous impact. The “Democratic transition” intended to attract foreign investments and 

tourists (Hibou and Tozy, 2002), and the “Freedom of the press” were all elements of this 

debate. At the onset of the 1990s, a new generation of nonpartisan press titles, notably 

focusing on public affairs, emerges; two new weeklies L’Économiste and Maroc Hebdo 

International (1991) were created, whereas La Vie Éco was acquired, during the same period, 

by a French press baron, Jean-Louis Servan-Schreiber, the head of the L’Expansion group. 

This last publication, which will in fact be sold again in 1997, employed several figureheads 

of the so-called future “independents” (as opposed to the categories used in Morocco to refer 

to the “partisan press”): Ali Amar, Ahmed Benchemsi, Aboubakr Jamaï, Ali Lmrabet, etc. 

This experience was not only one of the first testing beds for political and economic 

reportages in Morocco but reveals also the first signs of a press designed and run on 

entrepreneurial principles : "The good news was economic information, that's why everyone 

turned to the economy, because politically you cannot say anything, it was not possible", 

explains a former journalist of La Nouvelle Tribune.  

 

But it is between the late 1990s and the early 2000s, in particular with the creation of political 

weeklies Le Journal-Assahifa (Benslimane, 2015), respectively in 1997 and 2000, then 

                                                 
 



 

4 

 

TelQuel in 2001, that a press challenging the institutional and political context and the 

monarchy resurfaced. In some ways, it seemed as if political liberation followed economic 

liberation. According to several persons questioned (interviews with former managers of 

Journal and TelQuel, October 2015 and April 2016), this momentum had in fact been 

encouraged by several counsellors and/or advisers at the Royal Palace, which led some 

newspapers editors to give themselves more freedom, notably to transform the “reputation of 

Morocco abroad” marked by “years of lead” (dark years) and to prepare the succession of 

King Hassan II. This phase was an opportunity for a new generation of journalists who gained 

freedom from the tutelage of partisan newspapers. They were actively involved in both iconic 

enterprises as well as in the daily Al Ahdath Al Maghribia (1998-…), the weekly Al Ayam 

(2001-…) and, later, in Al Jarida Al Oukhra (2004-2006). However, their wish to change the 

professional practices had no legal status, as shown by an upsurge in the number of trials and 

an increase in economic pressure on their companies since 2003. The new Arab language 

dailies famous for being “professional” and politically “liberal” (Al Massae launched in 2007, 

Akhbar Al Yaoum in 2009) have been also subjected to repression by the authorities, worried 

by their increasing readership and, hence, influence (Cohen, 2011, 261).  

 

This judgemental political speech moved gradually towards web news sites. In fact, some 

riots in several countries with a majority of Arabic speaking people, such as Morocco where a 

new constitution was promulgated in 2011, accelerated an explosion in the supply of digital 

news: “Here in Morocco, the reader of information on the internet was not a newspaper 

reader, because we had that 300,000 readers a day, for all titles, now we have almost 9 

million, 8 million  readers”, summarizes the director of a weekly magazine. Many digital sites 

have been created by former journalists of the written press, during or in the months 

preceding the “Movement of February 20
th

”. This was the case, for instance, of several Arabic 

platforms such as Lakome (Ali Anouzla of Al Jarida Al Oukhra, Al Jarida Al Aoula and al 

Massae, and then Aboubakr Jamaï, cofounder of Journal), Goud (Ahmed Najim of Nichane) 

and Febrayer (Maria Moukrim of Al Ayam). Those are some of the most visited and quoted 

within the dominant factions of the social media. This growth in judgmental information takes 

different shapes and led very quickly to the erection of numerous firewalls: launching of web 

platforms by different factions linked to the authorities who realised what is really at stake 

inside and outside the country; legal proceedings against several webmasters; a political and 

legal reshuffle of the news coverage via a complete overhaul of the “Press Code” in 2016, and 

a strengthening of monitoring measures. In 2013, Ali Anouzla, editor of the Arabic edition of 

the news site Lakome was jailed by the Royal Prosecutor for “material support”, “advocating” 

and “inciting others to carry out terrorist acts”, after publishing on this news site a link to a 

propaganda video from Al Qaeda in the Islamic Maghreb. This site (French and Arabic 

versions) was then closed before reappearing in 2014 under a new name, Lakome 2, with very 

limited resources
5
. 

 

                                                 
5
 See, on this topic, Samia Errazzouki’s contribution on this issue. 



 

5 

 

2. Structuring of the Moroccan news media: a huge increase in supply or “trompe-

l’œil”? 

 

Struggling publications and a limited news world 

 

You only have to look at what the newsstands offer in Moroccan major cities or to visit news 

websites to realise that there are many publications on offer and that there is some apparent 

political pluralism, notwithstanding the un-crossable “red lines”. In fact, in 2014, the Minister 

for Communication identified 488 newspapers (including 15 partisan publications, 171 

“independent” regional newspapers, and 500 national, regional and local news websites). 

However, these raw data tend, first, to hide the considerable financial difficulties the 

Moroccan press is facing, as shown by the publications’ high “mortality rate”, a drastic 

decline in the paper press distributed which was already very weak in a struggling advertising 

market (Naji, 2011). The readership (for all media: books, newspapers, etc.), in 2011/2012, 

did not exceed 2 minutes per day for the population aged 15 and over
6
. The audit company 

KPMG (KPMG, 2011) added that, in 2008, the distribution accounted for only 10 copies per 

1,000 inhabitants. Morocco is often depicted as one of the mainly Arab-speaking countries 

with the smallest press readership (Zaid and Ibahrine, 2011, 29). The total paying readership 

for the 36 newspapers publications in Morocco
7
, as recorded by the OJD (l’Office de 

Justification de la Diffusion), an organisation auditing distribution, declined, in constant 

terms
8
 from 87.4 million copies to 61.9 million copies (from 99.9 million to 89.9 million 

copies in current terms) between 2009 and 2014. The 2004-2008 period has been very fruitful: 

a strong increase in the number of news weeklies (from 5 to 18), news magazines (6 to 19) 

and paying readership (+160.13% for the weeklies and +72.5% for the magazines). There are 

similar trends in the daily newspaper sector: the overall daily total readership has been 

reduced, from 250,296 copies in 2009 to 175,760 in 2014, whereas the number of paid copies 

had nearly tripled since the early 2000s: 116,358 copies in 2004 as opposed to 300,871 in 

2008, and during the same period, the number of publications has increased five-fold. This 

period is remembered for its large readership during the first few years of Arabic dailies (Al 

Massae and Akhbar El Yaoum) and by the fact that they were not yet challenged by the 

electronic data sites. 

 

The data on Moroccan news websites demonstrate, on the one hand, that these platforms are 

indisputably so much more successful (by number of visits) than the paper news platforms in 

a country where the percentage of Internet users reached 56.8% in 2014
9
. For instance, a 

survey carried out in 2015
10

 on a specific sample of the national literate population aged 15 

                                                 
6
 Source: Haut-commissariat au Plan, National Inquiry on timetables in Morocco, 

2011/2012.http://www.hcp.ma/region-drda/attachment/534458/ 
7
 All data in this section come from this organisation, unless otherwise specified. 

8
 This constant perimeter only takes into account the publications existing during both of these periods, while 

ignoring all new publications or transfers.  
9
 Source: Agence nationale Agence nationale de règlementation des télécommunications (ANRT).  

10
 LMS-CSA pour la Fédération marocaine Fédération marocaine des éditeurs de journaux (FMEJ). 



 

6 

 

and older confirmed that 67% of respondents state that they read the digital press versus only 

17% for the paper press and 26% reading both types of platforms. As of August 30
th

 2016, 

Alexa states that the most widely visited were Moroccan Arabic news websites (such as 

Hespress, with 2.5 million visitors per day, and ranking fourth, after Google, Facebook and 

Youtube), Chouftv (5
th

), as well as two football websites (elbotola.com andkhooora.com (9
th

 

and 11
th

 respectively)). Other general websites have become popular, such as, for instance, the 

bilingual site le360 (13
th

) and several Arabic sites Goud (14
th

), Alyaoum24 (19
th

), Febrayer 

(31
st
) or Hibapress (34

th
). 

 

Notwithstanding this exponential increase in paper and digital platforms, we should not forget 

that journalism in Morocco remains a poorly trained and very limited microcosm (with 2,130 

journalists accredited by the Minister of Communication in 2012) and closely structured 

around the most official national media. Indeed, nearly half (46.9%) of the accredited 

professionals work for audiovisual state media companies – either the public audiovisual, or 

MAP (10.28%)
11

.  

 

Domination of the Arabic language and the general national daily press 

 

But it is mainly the structure of the Moroccan news sector, closely related to the unique 

characteristics of the social national landscape, that enables us to move away from this 

trompe-l’œil. In fact, it reveals, initially, a paradox related to the national political history: 

Arabic, although it is the mostly read, remains the least commercially profitable; conversely, 

the press written in French attracts the major share of commercial investment. Arabic took a 

long time before emerging because it was very severely sanctioned by the French protectorate 

(5% of newspapers in 1951, as stated by Baida, 1996, 18) and by the authorities and for 

several decades after independence. This opposition between these two languages is mostly 

due to the structure of the social space. The paper publications were only designed for a very 

limited fraction of the social space, the richer as regards the cultural capital and the economic 

capital, i.e. for a very long time French-speaking. The Moroccan peculiarity is that standard 

Arabic and French, the two main languages taught at school and used by the paper or 

electronic press, are not the mother-tongues of the Moroccan students. The domination of the 

standard Arabic language was very gradual: in 2014, of the 488 national publications 70.9% 

were in Arabic (57.4% in 1985) and 19% in French (42.6%in 1985)
12

, 6.6% are in Arabic and 

French, 2,5% in another language and only 1% in Amazigh. This domination of the Arabic 

language is also obvious on electronic platforms. 

 

The paper and electronic press in Arabic has recorded an unprecedented expansion from the 

late 1990s to the early 2000s. For instance, if we consider the dailies, two of them are the 

                                                 
11

 Source: Minister for Communication of the Kingdom of Morocco, Efforts to promote the freedom of the press: 

annual report, p. 36. URL:  

http://mincom.gov.ma/landing/demo/template/wordpress/media/k2/attachments/Liberte_de_la_presse_VF_07_0

3_13.pdf 
12

 These figures were published by the Minister for Information and mentioned by Mouhtadi, 2008, 79. 



 

7 

 

embodiment of the popular (both meanings of this word) press development, even if their 

readership, according to an interview with a former senior executive of Al Massae (who now 

works at Al Akhbar, October 2015), is found in higher social classes. The daily Al Massae is 

founded by two widely read Arabic-speaking journalists (Taoufik Bouachrine and Rachid 

Niny) and a former banker with a new career in journalism (Samir Chaouki) and mostly 

financed by the cinema director-producer Mohamed Asli. The daily Al Akhbar is created by 

Rachid Niny after leaving Al Massae, managed to build very quickly a considerable 

readership (114,458 paid copies in 2008 for the first daily and 60,000 in 2014 for the second 

one), barely two years after their creation. This success is in part due to the many readers of 

the daily column “Chouft’chouf” (“Who knows”) written by Rachid Niny in a mix of standard 

and Moroccan arabic which increased sales of the daily Assabah, and which continued in 

other publications whose development he contributed to, Al Massae and Al Akhbar
13

. Using 

his column to denounce corruption, social injustices, including within government circles, and 

several “scoops”, he acquired a high profile. However, the biggest dailies in French, the 

“official” general daily Le Matin and the specialised L’Économiste have been relatively stable 

since the early 2000s with about 20,000 copies for the former, and 16,000-18,000 for the 

latter.  

 

Another structural principle of the Moroccan newspaper world is related to the importance of 

the national press. There are regional publications (23.7% of the paper publications in 2005) 

with a problematic durability and this sector is highly concentrated in the economic capital 

(Casablanca) and, to a lesser degree, the political capital (Rabat): only 5.4% of the journalists 

holding a current professional press card were working for the regional press (Annual report 

on the written press and the public audiovisual media, Minister for Communication, 2005). 

Similarly, the Moroccan press sector is largely based on dailies and the distribution of 

magazines is relatively limited
14

. Two publications are icons of the “independent press” in 

French but never had a significant readership: Le Journal has only sold more than 20,000 

copies in 1999 and 2000, whereas TelQuel sold a weekly average of 20,435 copies in 2005, 

but is in gradual decline since 2009, with only 10,376 copies per week in 2014.  

 

 

3. Configuration of a market located between economy and politics: from 

the “grocery store” to the press group 

 

.  

For a researcher, one of the challenges to fully understand the press sector in Morocco is 

linked to the identification of the shareholders of a given publication being the first obstacle: 

either because the publishing company has no legal entity (as is the case of several news 

websites), or because a publication is suspected of having been created by the “authorities” or 

of being discreetly supported by a politician, a senior official or a businessman. The second 

                                                 
13

 See, among others, Aïcha Akalay, “Le phénomène Niny” (The Niny phenomenon), TelQuel, May 8
th

 2012 

(http://telquel.ma/2012/05/08/enquete-le-phenomene-niny_352_2649). 
14

 http://www.ojd.ma/ 

https://fr.wikipedia.org/wiki/Rachid_Niny
https://fr.wikipedia.org/wiki/Rachid_Niny


 

8 

 

problem is when trying to identify the professional career of some investors. While not 

pretending to be exhaustive, the field investigations in progress were able to identify several 

main profiles of press investors.  

 

Portraits of investors 

 

Most of them are journalists and media professionals. Obviously, their role is not limited to 

the financial investment aspect, as they also have, quite often, the title of Publication Director 

and/or Editing Director. Because of economic problems encountered by their backers, of 

criminal convictions they have or of disagreements with their associates, some of them have 

started several publications in succession. Such is the case of Ali Anouzla, Taoufiq 

Bouachrine or Rachid Niny. 

 

An academic is the other main figurehead in the press, especially the economic press. For 

instance, Abdelmounaïm Dilami, has been president and chief executive officer since 1991 of 

the Éco-Médias group, consisting of the biggest French daily (L’Économiste), the third Arabic 

daily (Assabah), based on the number of copies published, and of Radio Atlantic, a Graduate 

School of Journalism and Communication, as well as the printing company Eco-print. Fahd 

Yata, founder of the business weekly La Nouvelle Tribune in 1995 had a similar career. The 

first one is a professor at the School of Law and Political Science of the Mohammed V 

University, Rabat, and also give lectures at the Centre d’études stratégiques (Centre for 

strategic studies). The second one has a doctorate in international relations from the Paris 1 

University and has been lecturing at the Hassan II University since 1979. They started 

investing in the business press during a period of unprecedented economic liberalisation. 

 

Fahd Yata illustrates also the third type of figurehead, the heir, as do also Aboubakr Jamaï 

and Abdelmalek Alaoui. All three of them are sons of journalists and politicians. Abdelmalek 

Alaoui is the son of Ahmed Alaoui, former minister, grand-vizir of Hassan II and president of 

the Maroc Soir group. Fahd Yata’s father, Ali Yata, was director of Al Bayane (mouthpiece 

for the Progrès et Socialisme party). Aboubakr Jamaï is the son of Khalid Jamaï, journalist 

and former member of the Istiqlal party political bureau. Graduate of a Moroccan business 

school (ISCAE), he also holds an MBA from the Oxford University as well as a Master’s 

degree in Public Administration from the Harvard Kennedy School and, in 1997, became one 

of the founders of the weekly Le Journal.  

The fourth figurehead is a company director and/or a businessman/minister. This is the case of 

Moulay Hafid El Alamy, founder of the Saham Assurance group and Minister for Industry, 

Commerce, Investment, and Digital economy since 2013, or of Aziz Akhannouch, president 

of the Akwa group, specialised in energy and real estate, Minister for Fisheries and 

Agriculture since 2007. The former is one of the richest men in Africa and the main 

shareholder of the business daily Les Inspirations éco (founded end of 2009) and of the 



 

9 

 

monthly specialising in contemporary history Zamane
15

. He is also a shareholder of the Éco 

Médias group. The latter manages the Caractères group, producing, among others, the weekly 

La Vie éco and the monthly Femmes du Maroc. Their cases illustrate the “economisation of 

politics”, to quote Myriam Catusse (2008, p. 37). In fact, for these businessmen, investing in 

the press sector is intended to protect their own commercial interests, to support a stable 

political world by using their many titles in support of political communication, and to add 

business competence as part of the qualities required to become an established politician. 

 

To these two businessmen/ministers should be added two more important figureheads: Khalid 

El Hariry, former MP for the USPF (Union Socialiste des Forces Populaires) party and 

company manager; Karim Tazi, manager of the Richbond group (furniture, chemical industry, 

real estate, etc.), both of them becoming joint shareholders, in 2013, of TelQuel Media, the 

new trade name of the company publishing the first French news magazine TelQuel, launched 

in 2001 by Ahmed Réda Benchemsi and about ten other shareholders of Presse directe. Since 

the end of 2013, Khalid El Hariry has been the sole shareholder of TelQuel Media, after the 

withdrawal of Karim Tazi. The case of Khalid El Hariry is representative of the arrival, since 

the late 2000s, in the electronic press sector, of investors using their technical know-how, 

while surrounding themselves with collaborators editorially competent and able to manage the 

publication content. Mhamed Lakbir (Hibapress), the brothers Hassan and Amine Guennouni 

(Hespress) and Mohamed Ezzouak (Yabiladi) (Benchenna, 2014), had initially designed their 

sites as content aggregators but are in fact-managing today three of the most visited Moroccan 

news sites, from Morocco and from several European countries. 

 

Another type of professional career path is that of the professional coming from the artistic 

world. Thus, Aziz Daki, joint shareholder of the Edit Holding group, manages the French and 

Arabic information portal, 360, the richest in human and material resources and is joint 

founder of the L’atelier 21 art gallery. Aziz Daki is also the artistic director of the 

international festival Mawazine, started in 2001 by Mounir Majidi, private secretary of 

Mohamed VI and senior executive of First Contact Communication, the company specialising 

in advertising boards across Morocco. This casts a serious doubt, in this profession, as to the 

real identity of the shareholder of the Edit Holding group.  

 

Advertisers and communication professionals also invest in general or thematic news press. 

Unlike journalists, they successfully build media groups consisting of newspapers, magazines, 

pureplayers, and even some private radios. Here are several examples: Kamal Lahlou, 

founder of the New Publicity group, organised around three poles: press (VH Magazine, 

Challenge and Lalla Fatéma), radio (MFM Radio and the regional network MFM) and urban 

billboards; Ahmed Charaï owns the Global Media-Holding group consisting of the weekly 

L’Observateur du Maroc et d’Afrique, the daily Al Ahdath Al Maghribia (bought from former 

stakeholders) the quarterly Pouvoirsd’Afrique as well as the radio Med Radio and the 

                                                 
15

 Moulay Hafid Elalamy takes over the Zamane magazine, La Vie Éco, April 30
th

, 2012. 

http://lavieeco.com/news/economie/moulay-hafid-elalamy-prend-le-controle-du-magazine-zamane-21964.html. 



 

10 

 

information website Kifache.com
16

; Mohamed Laraki manages the Geomédia group
17

; the 

advertiser Karim Bennani, a close associate of a royal counsellor, who manages the digital 

communication agency Marshmallow Digital and, is the majority shareholder of the Akhir Saâ 

group, started by Ilyas El Omari, general secretary of the Authenticité et Modernité party 

(PAM ) created in 2008 by Fouad Ali El Himma, a friend of King Mohamed VI and his 

counsellor since 2011.8
th

2015 

 

Ilyas El Omari represents very precisely the return of this more traditional image, in the press, 

of a politician and head of a political party. Apart from the partisan publications managed by 

party leaders, his case is probably the more iconic. At the end of 2015, he launched the press 

group Akhir Saâ, with a capital of 40 million dirhams and a printing company, Prestigia 

Print.It has six Arabic, French and Amazigh publications: one Arabic daily (Akhir Saâ), one 

French weekly (La Dépêche),one website (qoushk.ma) and three monthlies (Likouli Nissae, 

Afkar, Tafoukt). According to ledesk.ma (October 18
th

, 2016), Karim Bennani, the main 

shareholder for the Akhir Saâ group, intends to restructure this group by separating the 

editorial activities from manufacturing operations. 

 

 

Requirements for durability: respect of the “red lines” and managerial competencies 

 

The press sector is very political in Morocco, as shown also by the editorial lines of the 

various publications. The managerial competencies of the publication leadership teams are the 

determining factors for their durability. This is the conclusion reached after interviewing the 

top management of several companies. Since the 2000s, control is exerted less and less by 

direct censure but increasingly via an economic suffocation of publications following an 

editorial line displeasing to the political authorities. The advertisers (state or private 

companies close to the authorities) are requested to boycott them and not to carry their 

publicity campaigns. Three newspapers are convinced they disappeared because of this type 

of economic control: the Journal Hebdomadaire in January 2010, Al Jarida Al Oulain May 

2010 and Nichane in October 2010. Some newspapers are also targeted by shareholders close 

to the authorities, in order to exert pressure on the editorial line. This is illustrated by the 

taking over of the Caractères group, in 1997, by the businessman Abdelaziz Akhannouch.  

The press company management dimension is another significant repressive tool. In fact, the 

authorities sometimes attack this weak link of the press sector to terminate a publication. In 

this particular case, Média Trust and the Trimédia group, which respectively published Le 

Journal and the Journal Hebdomadaire, were officially found guilty in 2010, of non-payment 

of debts owed to the Caisse Nationale de Sécurité Sociale (CNSS), the tax administration 

services and several banks. If editorial choices are not unrelated to the disappearance of these 

two publications, the “poor management” of these publishing entities is the excuse used to 

legally terminate a famous weekly, stated their founders: “to give nightmares, on a weekly 

                                                 
16

 http://www.globalmediaholding.ma/ 
17

 http://www.geomedia.ma/ 

http://www.kifache.com/


 

11 

 

basis, to the Alaouite regime” (Amar, 2009, 15). Le Journal was seized in April 2000, after 

publishing an interview of the leader of the Front Polisario. Several months later, it was 

banned by a decree issued by the socialist Prime Minister Abderrahman Youssoufi for 

revealing that the left was involved in the regicide attempt against Hassan II led by General 

Oufkir in 1972. 

This explains that the practical evolution in the press sector has been marked, in the last ten 

years, by a strengthening of self-censorship and by sophistication of this practice. 

Endeavouring to develop their companies in a shrinking environment, the press senior 

executives manage their relationship with the current authorities by various methods: the first 

consists of searching for, in a quasi-systematic way, “sponsors”, “guarantors” and other allies 

in order to obtain easier access to the markets and protect themselves from unexpected or 

miscalculated political blows; the second is linked to international alliances; the third tries to 

identify a large audience to counter  political power and as an economic guarantee. 

 

A very poorly structured sector dominated by small entities 

 

This very close dependency on economic and political constraints partly explains the 

domination of the press sector by small enterprises (small number of employees and low 

assets). In 2008, a survey of 42 companies revealed that the assets of 23 of them is less than 

10 million dirhams and only 4 companies have assets exceeding 50 million dirhams (KPMG, 

2011). The politician Ilyas El Omari successfully and very quickly created a press group at 

the end of 2015, the university professor Abdelmounaïm Dilami developed the Éco Médias 

group and the media professional Ahmed Charaï launched the Global Media Holding group, 

formerly called Med Éditions, but all this is partly due to the fact that all three are close to 

various entities in power and that the editorial line followed by their publications is centred on 

economic topics, as it is supposed to try to promote and is considered as not jeopardising the 

economic, political and social order. Other attempts to create press groups failed for opposite 

reasons. Ahmed Réda Benchemsi, who started Presse Directe (TelQuel, Nichane), and 

Aboubakr Jamaï, director of Media Trust (Journal and Assahifa) decided to become exiles.  

 

The press sector is also poorly structured. Some companies have legally existed for some ten 

years. A great number of them, mostly the pure players, wait for recognition by the relevant 

minister and the joint committee. Of the 488 newspapers listed by the Minister for 

Communication, in 2014, only 10 non-partisan national dailies (7 in Arabic and 3 in French), 

22 weeklies (10 in Arabic and 12 in French) and 25 monthlies (12 in French and 13 in Arabic) 

employ journalists 
18

. There is a similar situation with the news websites: only 23 of the 5000 

listed employ journalists. Up to the mid-2000s, some newspapers owners thought about this 

sector organisation in terms of publication and very rarely as businesses, although this notion 

duly appears in the 1958 Press Code, (articles 5, 13 and 15)
19

. 

 

                                                 
18

 http://adala.justice.gov.ma/production/html/Fr/liens/..%5C44731.htm 
19

 Ibid. 



 

12 

 

The political will to structure this sector? 

 

In 2004, the King invited the government to work at “promoting the emergence of 

professional media companies”
20

. This decision resulted, for the written press, in the creation 

of the joint committee and two quadrennial contracts-programmes (in 2005, with an 

amendment in 2009 and in 2013). Co-signed by the FMEJ (Fédération Marocaine des 

Éditeurs de Journaux) and the relevant minister, the stated objective was “the promotion and 

modernisation of the written press” and “helping it to upgrade”. 

 

These two texts resulted in grants given to a whole raft of newspaper publishing companies: 

46.4 million dirhams shared between 40 titles as opposed to 54 in 2011 and 71 in 2012, with 

grants totalling 56 million dirhams (Minister for Communication, 2012). However, the 

beneficiaries of this help had to meet very specific requirements, which drastically reduced 

the number of applicants: to obtain a registration number from the joint committee; to satisfy 

the requirements of the tax authorities; to regularise the situation vis à vis the Caisse 

Nationale de la Sécurité Sociale; to pay at least the minimum wages required; to be 

transparent as regards the number of printed copies distributed to publish the annual balance 

sheet; to supply evidence for expenses; to make sure the company employs at least the 

minimum number of salaried journalists. This contract-programme states that the “publication 

or the written press company must employ, as a minimum, 1 chief editor, 7 professional 

journalists, and 7 employees for the dailies;1 chief editor, 4 professional journalists, and 5 

employees for the weeklies”. 

 

These requirements are subject to discussions, at regular intervals.  

 

The financial help given by the State to the non-partisan paper press and web press since 2015 

has become an issue for publishing companies which face financial difficulties and ever 

diminishing sales figures. This is even more serious for Arabic publications as their 

advertising income is less than that of the French publications, although the latter are not as 

widely read.  

 

 

Where does the money come from (or the game of mutual accusations)? 

 

The press sector is also very political, as shown by the permanent game of mutual 

accusations. Professionals in this field, as well as politicians, ask frequent questions about the 

true shareholders of some publications. They make some accusations, most of them discreet, 

by stating that one publication or another is in fact “acting” on behalf of a political party or a 

politician, or even the secret services. Some even deny that there is such a thing as an 

“independent press”. 

                                                 
20

 King’s speech, July 30
th

, 2004. 



 

13 

 

Sometimes, these accusations even question the legality of the money invested in the press. 

The current Prime Minister has asked the secretary general of the PAM (Parti Authenticité et 

Modernité) party, Ilyas El Omari, to reveal the origin of the 60 million dirhams invested in the 

media group Akhir Saâ created at the end of 2015.  

 

The different financing modes 

 

To better understand the issues of these discussions about finances, it is necessary to re-

examine the way the paper and web newspapers were launched. Several economic models can 

be identified. The first strand consists of tabloids, newspapers, and pure players, with a biased 

line, without being partisan, and financed by discreet and unverifiable money (the people 

investigated mention the intelligence services, some personalities asking to remain 

anonymous, etc.). These structures specialise in smear campaigns and in biased information, 

without being subjected to any judicial or political pressure. 

 

Another strand is occupied by the very few publications that have communicated, right from 

the beginning, the names of their shareholders, of which there were often very many. This is 

what has been done, for instance, by Al Ahdath Al Maghribia (1998), TelQuel, when they 

launched Presse directe (2001) and when the new company TelQuel Media was taken over 

and launched (2013), or when Al Jarida Al Oula started, with a participatory model (2008). 

However, this model, relying on the personality of a journalist-businessman wishing to rally 

around himself the support required to ensure a possible “independence” and the public listing 

of influential shareholders with a reputation for being “non-manipulable” as a guarantee of 

respectability, is very uncommon. 

 

Between these two poles for this continuum of possible positions, the most common initial 

path is that of careful journalists-businessmen, who choose self-financing and, if required, 

more informal financing solutions. These choices seem precarious, but often rely on: extended 

payment deadlines, term loans from distributors (Sapress, mostly under its previous 

formula
21

) and, with two possible versions (on paper and online), long-term exclusive 

advertising contracts, by editorial affinity. From Maroc Hebdo (with, for a long time, the 

support of the Office National des Aéroports) to Goud (based on number of clicks and partial 

contracts), and Al Ousboue, Al Ayam, Febrayer or Quid, there was always a journalist eager to 

become self-reliant in order to build a project viable in the long term, and sustainable by 

setting up an inexpensive (resource-wise) production system. 

Facing this “artisanal” option, more industrial strategies have been appearing, for a long time. 

They rely partially on self-financing and involve, from the onset, several allies closely 

connected to dominating factions in the political or economic arena. La Vie Éco (Caractères 

group), L’Économiste (Éco-Médias), the monthly Din Wa Dunia, or the Médias 24 website: 

                                                 
21

 Sapress (Société Arabo-Africaine de Distribution, d’Édition et de Presse) was created in 1977 by 3 political 

parties (Istiqlal, Union Socialiste des Forces Populaires, and Parti du Progrès et du Socialisme), with the 

intention of developing a national press in a country where foreign publications held a significant share of the 

market. 



 

14 

 

wishing to protect and improve their reputation and influence, at various levels, these press 

companies have been designed by professional journalists with strong support from highly 

qualified managers.  

 

 

Finally, during the last five years, new models appear where the founders quite often have 

know-how in distribution, strategy or economic intelligence, and build companies intending to 

do business via media and by creating a framework where journalists can work within limits 

agreed locally. In this category, one can find several heirs, as mentioned before. 

 

 

4. Publicity oligopoly 

 

The advertisements is a another key links which contributes significantly to the economic and 

political balance exerted by the press companies. Before the early 2000s, the advertising 

content of newspapers was still very limited, given the small number of platforms with a 

commercial bias. Furthermore, the distribution sector was shared between the dominant 

French-speaking classes, via Sochepress
22

, and the senior leaders of the opposition parties, 

owning Sapress shares. As soon as the advertising market started growing and the newspapers 

reached the critical mass required to take advantage of this growth, the need for a 

“rationalisation” of practices became compelling. Jean-Louis Servan Schreiber, discreet but 

influent shareholder of Presse directe, which, at the time, owned the weekly TelQuel, 

encouraged the publication of sales figures as a protest against the cronyism regulating the 

relationship between advertisers and newspapers, and the unfair granting of adverts (interview 

with the authors, December 2015). After the creation of the Fédération Marocaine des 

Éditeurs de Journaux and of the l’Office de Justification de la diffusion, based on the French 

model during the 2000s, and the publication of sales figures, some press directors hoped that 

the selection of advertisers and companies to receive money from the State would be more 

“transparent” and “fair”. However, several investigations revealed the gap between the wishes 

of these young institutions, the will expressed by the current stakeholders to protect their 

market share, whatever their actual sales figures, and the economic practices. 

 

 

The advertising market: the respective weights of the French-speaking population and of the 

Connection Capital with the authorities 

 

                                                 
22

 Sochepress (Société Chérifienne de Distribution et de Presse), in the 1950s, succeeds Messageries Hachette as 

press distributor in Morocco. After independence and as per “morocconising” of companies, it is managed by the 

State and the Hachette group. In 1975, it becomes a 100% company with all shares held by the Moroccan state, 

before privatisation, 20 years later, for the profit of the Lahrizi family and Nouvelles Messagerie de la Presse 

Parisienne, since then Presstalis. Since 2008, Sochepress is the wholly-owned subsidiary of this French 

company. 



 

15 

 

It should be said that the press share in advertisement revenues is not only very small in 

Morocco but has also significantly decreased (19.5% end of May 2014 against 22.6% in 

2012), faces stiff competition from television (27.8% in May 2014) and billboards (27.7%), 

ranked before radio which is progressing rapidly (23.6% against 16.5%) (Imperium 2014). 

Another feature of this market is the fact it is totally controlled by an oligopoly with 

ramifications: five big advertising companies share most of the publicity campaigns paid for 

by large public and private companies and several foundations: Shem’s, founded and led by 

the businessman Noureddine Ayouch since 1972; Klem, created in 1976 becomes Klem Euro 

RSCG in the late 1980s and is owned equally by its founder, Kadiri Abdelhamid, who used to 

work for the Havas group, and the French group Euro RSCG; Saga Communication was 

founded in 1993 as a result of the efforts of Chakir Fassi Fihri, former central director of 

Banque Marocaine du Commerce Extérieur; DDB Zone Bleue was created in 1995 and is a 

subsidiary of the biggest advertising group in the world, Publicis-Omnicom; Mozaïk was 

started, the same year, by Monique Elgrichi, former employee of the Klem Euro RSCG 

agency. The subtle difference, very recent, is that, according to several people interviewed, 

most of the publicity buying advertisements choose, more and more frequently, to use the 

services of consulting agencies, rather than those of purchasing organisations, to reduce the 

brokerage costs. This trend is mostly present for the web press as well.  

 

 

 

One must recognise the historical predominance of the French-speaking faction close to the 

authorities, thus continuing the unbalanced distribution of the advertising manna between the 

Arabic publications and the French publications. For instance, in 2008, according to the 

Group of Moroccan advertisers (mentioned by Naji, 2008, 265-266), the biggest advertising 

revenues were recorded by French publications such as L’Économiste (125.3 million 

dirhams), Le Matin (88.6), Aujourd’hui Le Maroc (34.4) although its overall audience is small 

(respectively 19,556, 25,439 and 5432 copies, daily), by comparison to their Arabic 

equivalents: Al Massae (turnover of 66 million dirhams, with 114,784 copies per day), 

Assabah (42.9 million and 69,545 copies) and Al Ahdath Al Maghribia (17.1 million and 

22,536 copies). According to the same survey, 77% of advertising investments went to the 

French press (KPMG, 2011, 34). Interviews have confirmed that the personal networks of 

publication directors and managers remain very important when trying to open up new 

markets.  

 

 

5. Full reconstruction of audiences, with specific consumption modes 

 

To understand the political economy of the Moroccan press sector, the characteristics of the 

national social sphere should be described, even roughly. The demographic indicators might 

suggest the a priori existence of a large press audience. On the one hand, the demographic 

growth has been explosive –the Moroccan population has almost tripled in over fifty years 

(11.6 million inhabitants in 1960; 33.8 million in 2014) – as well as the urbanisation (almost 

two-thirds of the population now lives in cities, but it was less than a third in 1960). Morocco 



 

16 

 

is also a very young country (28.8% of the population is less than 15 years old). This social 

space still has limited audiences, not only because of the above-mentioned reasons about 

information supply, but also because, after independence and for several decades, the national 

education policy tried explicitly to reproduce the social conditions enabling a very limited 

power circle to thrive, essentially French-speaking, as an extension of colonisation. This is 

why, although it has been steadily decreasing in the last few decades, the illiteracy rate is still 

very high: 32% in 2014, 43% in 2004, 55% in 1994, 65% in 1982 and 87% in 1960
23

. In 

comparison, this rate was 18.8% in Tunisia in 2014 (23.3% in 2004
24

) and 15% in Algeria 

(Office National d’Alphabétisation et d’Enseignement pour Adultes)
25

. Some 45% of the 

Moroccan population aged 25 or over more has had no education.  

The reading of the press is restricted to some demographic sections: those with the highest 

economic and cultural capital, and living in towns. Several of the persons interviewed have 

stated that most of the readers of the Moroccan national press are in the Rabat-Salé-Kénitra 

region and in the Greater Grand Casablanca-Settat area: “We have an audience between 5 and 

30 000 dirhams per month, so it is more than 70% [of our readership], so they are economic 

owners simply because they have access to the language, that's just concentrated to 90% 

between Casa And Rabat”, explains a manager of a big group. 

Another characteristic of the audience structure is linked to very important gender 

inequalities
26

. For instance, the illiteracy rate for women (41.9%) is almost twice that of men 

(22.1%), although this gap is narrowing (19.8 percentage points in 2014, 23.9 in 2004). Very 

little data is available about visits to online information sites but it would seem that women 

are starting to close the current gaps. The social and linguistic structure of the Moroccan 

national landscape reveals the increasing importance of the Arabic language as a publishing 

language, whereas the French language becomes a “niche”, as often stated by advertisers. The 

latest census states that 99.4% of literate people aged 10 and over can read and write in 

Arabic, against 66% for French, and 18.3% for English. 

 

There is one last feature of these audiences: a certain percentage of Moroccans do not work or 

live within the national territory because of high emigration levels. Besides the Yabiladi 

website explicitly designed for Moroccans living abroad (Benchenna, 2014), visits to the 

electronic press from outside the national geographical borders are at a high level. Sometimes, 

the Paris region comes third, after Rabat and Casablanca, for the number of visits, according 

to figures published by Google Analytics. In several interviews, we were shown live figures 

by electronic website leaders. 

 

 

                                                 
23

 Source: Haut-Commissariat au Plan (HCP). This figure was calculated for the population aged 10 and over. 
24

 Source: Institut National de la Statistique (INS), In Direct Info, April 14
th

, 2015, “Illiteracy reduced to 18.8% 

in Tunisia” http://directinfo.webmanagercenter.com/2015/04/14/baisse-a-188-du-taux-danalphabetisme-en-

tunisie/  
25

 Office National d’Alphabétisation et d’Enseignement pour Adultes (ONAEA), In Impact24 Info “Literacy: 

Algeria should do more” http://impact24.info/alphabetisation-lalgerie-doit-fournir-plus-defforts/  
26

 on this topic, see article written by Kenza Oumlil on this issue. 

http://directinfo.webmanagercenter.com/2015/04/14/baisse-a-188-du-taux-danalphabetisme-en-tunisie/
http://directinfo.webmanagercenter.com/2015/04/14/baisse-a-188-du-taux-danalphabetisme-en-tunisie/
http://impact24.info/alphabetisation-lalgerie-doit-fournir-plus-defforts/


 

17 

 

 

Exit, voice and loyalty 

 

This work has revealed that most of the media structures suffer from high precariousness and 

a weakening of their autonomy. The holders of political and economic powers, in a social 

context where the potential press audience remains relatively limited and where the mediation 

structures hold almost no sway, generate economic, political, technical, and social conditions 

making it practically impossible for embodiment of new media designed to call into question 

the political and social order. 

By identifying three discontent modalities (exit, voice, loyalty) when facing the way 

organisations operate, the Albert Otto Hirschman model (1970) can be useful to summarise, 

roughly, the positions used and taken by the main executives-managers of the press 

companies in Morocco. Although statistically rare, exit had some important repercussions in 

the foreign press. This “choice” has been made by those who, like Ahmed Réda Benchemsi 

and Aboubakr Jamaï, left the national territory as well as any journalistic activity. In fact, the 

former is in charge of communication at Human Rights Watch whereas the latter is dean of 

the Business and International Relations school at the American Institute of Universities (IAU 

College) in Aix-en-Provence (France). Others stayed in Morocco, but changed careers or 

returned to their first profession. Voice consists of creating online websites with very modest 

means, very fragile economically, as shown by the two versions of the Lakome site. Third, 

loyalty is the dominant factor, since many executives-managers, as shown above, continue to 

produce news by relying on various economic groups and by not crossing the “red lines”, one 

of the requirements to carry on working in this field in the country they originate from. 

 

 



 

18 

 

 

Bibliographie 

Aouchar, Amina. 1990. La Presse marocaine dans la lutte pour l’indépendance (1933-1956). 

Mohammédia : Walladas. 

Alaoui, Mustafa, 2012, Le Journaliste et les troisrois, Rabat, Casa Express Editions. 

El Ayadi, Mohamed. 2006. « Presse écrite et transition ». Cahiers bleus. Rabat : Fondation 

Abderrahim Bouabid / Fondation Friedrich Ebert Stiftung. 

http://www.fes.org.ma/common/pdf/publications_pdf/cahiersB_5/cahierbleu5.pdf 

Amar, Ali. 2009. Mohammed VI: le grand malentendu. Paris : Calmann-Lévy. 

Baida, Jamaâ. 1996. La Presse marocaine d’expression française. Casablanca : Faculté des 

Lettres et Sciences Humaines de Rabat. 

Belghazi, Taieb. 2005. “Identity Politics in Morocco” In North-south Linkages and 

Connections in Continental and Diaspora African Literatures, edited by EdrisMackward, 

Mark L. Lilleht and Ahmed Saber,vol 12, African Literature Association annual series, Africa 

World Press : 459-473. 

Benchenna, Abdelfettah. 2014. « De la mobilisation identitaire à l’entreprise lucrative ? Le 

cas du portail d’information Yabiladi.com » In Médias et migrations dans l’espace euro-

méditerranéen, edited by Tristan Mattelart, chapitre 14, Paris : Mare et Martin. 

Benchenna, Abdelfettah. 2016. « Une économie politique critique de l’entreprenariat culturel 

dans les pays du Maghreb est-elle envisageable? » In Industries culturelles et entrepreneuriat 

au Maghreb, edited by Abdelfettah Benchenna et Luc Pinhas, 38-58, Paris: L’Harmattan. 

Bennani-Chraïbi, Mounia. 1997. « Le Maroc à l’épreuve du temps mondial », In Le Temps 

mondial, edited by Zaki Laidi, 105-141, Bruxelles : Complexe. 

Benslimane, Mehdi. 2015. Presse « indépendante » et pouvoir : Le Journal (1997-2010) 

promoteur du trône au Maroc. Une psycho-socio-anthropologie historique du 

journalismepolitique. PhD Diss., University of Grenoble-Alpes. 

Bensmaïn, Abdallah. 2015. Alors l’information ? Les journalistes parlent du journalisme… et 

d’eux-mêmes, Casablanca : Afrique Orient. 

Benson, Rodney andNeveu, Erik (eds). 2005. Bourdieu and the journalistic field. Cambridge: 

Polity Press.  

Campaiola, Jill (2014). “The Moroccan Media Field: An Analysis of Elite Hybridity in 

Television and Film Institutions”, Communication, Culture & Critique 7(4) : 487-505.doi: 

10.1111/cccr.12062 

Catusse, Myriam (2008). Le temps des entrepreneurs ? Politique et transformations du 

capitalisme au Maroc. Paris : IRMC-Maisonneuve & Larose.doi: 10.4000/books.irmc.525 

Chadwick, Andrew. 2013. The hybrid media system: politics and power. New-York: Oxford 

UniversityPress. 

Cohen, Anouk. 2011. « La langue du silence dans le Maroc urbain contemporain », Revue de 

l’histoire des religions 2 : 245-263. doi: 10.4000/rhr.7779 

Daghmi, Fathallah, Pulvar, Olivier, and Toumi, Farid. 2012. « Médias et publics au Maroc ». 

Les Enjeux de l’information et de la communication 13 (1) : 85-98. http://lesenjeux.u-

grenoble3.fr/2012/Pulvar-et-al/Pulvar%20et%20al.pdf 

Daoud, Zakia. 2007. Les Années Lamalif. 1958-1988, trente ans de journalisme au Maroc. 

Casablanca-Mohammedia : Tarik et SensoUnico Editions. 

http://www.fes.org.ma/common/pdf/publications_pdf/cahiersB_5/cahierbleu5.pdf
https://www.google.fr/search?hl=fr&tbo=p&tbm=bks&q=bibliogroup:%22African+Literature+Association+annual+series%22&source=gbs_metadata_r&cad=8
http://lesenjeux.u-grenoble3.fr/2012/Pulvar-et-al/Pulvar%20et%20al.pdf
http://lesenjeux.u-grenoble3.fr/2012/Pulvar-et-al/Pulvar%20et%20al.pdf


 

19 

 

El-Issawi, Fatima. 2016. Moroccan National Media: between change and status quo. 

Londres: LSE Middle East Centre 

Report.http://www.lse.ac.uk/middleEastCentre/publications/Reports/MoroccanMedia.aspx 

FernándezParrilla, Gonzalo. 2014. « The Challenge of Moroccan Cultural Journals of the 

1960s », Journal of Arabic Literature 45 (1): 104-128.doi: 10.1163/1570064x-12341278 

Groupement des Annonceurs du Maroc. 2014. « Le Grand Ftour des Annonceurs ».  

http://www.gam.co.ma/pdf/PREZ_AGE_GAM_Juillet_2014_-_9_7_14_version_site.pdf 

Guaaybess, Tourya, 2015. « L’audiovisuel public marocain, à la croisée des chemins ? », Ina 

Global. 22 septembre. http://www.inaglobal.fr/television/article/l-audiovisuel-public-

marocain-la-croisee-des-chemins-8530 

Hibou, BéatriceandTozy, Mohamed. 2002. « De la friture sur la ligne des réformes. La 

libéralisation des télécommunications au Maroc ». Critique internationale 1 (14) : 91-118.doi: 

10.3917/crii.014.0091 

Hidass, Ahmed. 2016. « Quand ‘l’exception’ confirme la règle. L’encadrement juridique de la 

liberté de la presseécrite au Maroc ».L’Année du Maghreb, 15, à paraître. 

Hidass, Ahmed. 2007. « La régulation des médias audiovisuels au Maroc ». L’Année du 

Maghreb 2: 539-547. doi: 10.4000/anneemaghreb.163  

Hirschman, Albert Otto. 1970. Exit, Voice and Loyalty: response to Decline in Firms, 

Organizations and States, Cambridge, Harvard University Press. 

Iddins, Anne-Marie. 2015. “Debating Darija: Telquel and language politics in modern 

Morocco”. Media, Culture & Society 1-14. doi: 10.1177/0163443714560133 

KPMG. 2011. Étude de développement du secteur de la presse écrite. Ministère de la 

Communication, Royaume du Maroc.  

Ksikes, Driss. 2014. « Chronique des liens contrastés entre médias et pouvoirs au Maroc », 

Economia.ma, 21, p. 25-31. http://economia.ma/content/chronique-de-liens-

contrast%C3%A9s-entre-m%C3%A9dias-et-pouvoirs-au-maroc 

Marley, Dawn. 2010. “Language use in women’s magazines as a reflection of hybrid 

linguistic identity”.In The Francophone Women’s Magazine. Inside and Outside of France, 

edited by Annabelle Cone and Marley Dawn, New Orleans, LA: University Press of the 

South. http://epubs.surrey.ac.uk/7171/ 

Miège Jean-Louis. 1954. « Journaux et Journalistes à Tanger ».HespérisTamuda. 

1
er

/2
ème

trimestre : 190-228. 

Miller, Catherine. 2012. « Évolution des usages linguistiques dans les nouvelles radios 

marocaines » in Évolution des pratiques et des représentations linguistiquesdans le Maroc du 

XXIe siècle, edited by Montserrat Benitez Fernandez, Catherine Miller, Jan JaapRuiter (de) 

and Youssef Tamer, 14-59. Paris : L’Harmattan.https://halshs.archives-ouvertes.fr/halshs-

00904847/ 

Miller, Catherine. 2012. « Observations concernant la présence de l'arabemarocaindans la 

pressemarocainearabophone des années 2009-2010 », In De los manuscritosmedievalesa 

internet: la presenciadelárabevernáculoenlasfuentesescritas, edited by Mohamed Meouak, 

Pablo Sánchez, and Ángeles Vicente, 419-440, Zaragoza : Universidad de Zaragoza. 

https://hal.archives-ouvertes.fr/halshs-00904849 

Ministère de la Communication. 2015. Résumé du rapport sur les efforts pour la promotion 

de la liberté de la presse au titre de l’année 2014. 

http://dx.doi.org/10.1163/1570064x-12341278
http://www.gam.co.ma/pdf/PREZ_AGE_GAM_Juillet_2014_-_9_7_14_version_site.pdf
http://www.inaglobal.fr/television/article/l-audiovisuel-public-marocain-la-croisee-des-chemins-8530
http://www.inaglobal.fr/television/article/l-audiovisuel-public-marocain-la-croisee-des-chemins-8530
http://dx.doi.org/10.3917/crii.014.0091
http://economia.ma/content/chronique-de-liens-contrast%C3%A9s-entre-m%C3%A9dias-et-pouvoirs-au-maroc
http://economia.ma/content/chronique-de-liens-contrast%C3%A9s-entre-m%C3%A9dias-et-pouvoirs-au-maroc
http://epubs.surrey.ac.uk/7171/
http://www.editions-harmattan.fr/index.asp?navig=auteurs&obj=artiste&no=18661
http://www.editions-harmattan.fr/index.asp?navig=auteurs&obj=artiste&no=10003
http://www.editions-harmattan.fr/index.asp?navig=auteurs&obj=artiste&no=25172
http://www.editions-harmattan.fr/index.asp?navig=auteurs&obj=artiste&no=18662
https://hal.archives-ouvertes.fr/halshs-00904849


 

20 

 

http://www.mincom.gov.ma/landing/demo/template/wordpress/media/k2/attachments/Rapport

ZPresseZFRZ2014.pdf 

Mouhtadi, Najib. 2008. Pouvoir et communication au Maroc: monarchie, médias et 

acteurspolitiques (1956-1999). Paris : L’Harmattan. 

Naimi, Mohamed. 2016. « Liberté de presse écrite au Maroc : l’évolution au regard de 

l’évaluation ». L’Année du Maghreb, 15, à paraître. 

Naji, Jamal Eddine (dir.). 2011. Media et Société au Maroc. Diagnostic et feuille de route. 

Rabat : Parlement du Royaume du Maroc. 

Sefrioui, Kenza. 2012. La Revue Souffles: 1966-1973 : espoirs de révolutionculturelle au 

Maroc. Casablanca : Ed. du Sirocco. 

Tiers, Joëlle and Ruf, Werner K.1975. « La presse au Maghreb », In Introduction à l’Afrique 

du Nord contemporaine, edited by Centre de recherches et d’étudessur les 

sociétésméditerranéennes, Aix-en-Provence : IREMAM-CNRS éditions. 

http://books.openedition.org/iremam/134 

Tunstall, Jeremy, Palmer, Michael. 1991. Media Moguls, London - New York: Routledge. 

Wasko, Janet, Murdock, Graham, and Sousa Helena (eds), 2011.The Handbook of Political 

Economy of Communications, Chichester, West Sussex, Malden, Mass. :John Wiley & Sons. 

Zaid, Bouziane. 2009. “Public service television policy and national development in 

Morocco”. PhD diss., University of South Florida. http://scholarcommons.usf.edu/etd/100 

Bouziane Zaid and Mohamed Ibahrine. 2011. Cartographie des médias numériques : le 

Maroc. Open Society Foundations. 

https://www.opensocietyfoundations.org/sites/default/files/mapping-digital-media-morocco-

fr-20130903_0.pdf 

 

http://www.mincom.gov.ma/landing/demo/template/wordpress/media/k2/attachments/RapportZPresseZFRZ2014.pdf
http://www.mincom.gov.ma/landing/demo/template/wordpress/media/k2/attachments/RapportZPresseZFRZ2014.pdf
http://books.openedition.org/iremam/134
http://scholarcommons.usf.edu/etd/100
https://www.opensocietyfoundations.org/sites/default/files/mapping-digital-media-morocco-fr-20130903_0.pdf
https://www.opensocietyfoundations.org/sites/default/files/mapping-digital-media-morocco-fr-20130903_0.pdf

